Consumentenbond wil opheldering over DSB

DEN HAAG - De Consumentenbond wil opheldering over onzorgvuldigheden bij de DSB Bank. De bond gaat schriftelijk vragen stellen aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en aan de bank zelf.

Dat heeft een woordvoerster van de Consumentenbond vrijdag gezegd. Afgelopen woensdag werd bekend dat de AFM twee boetes heeft uitgedeeld aan DSB, omdat de bank regels heeft overtreden bij het verstrekken van hypotheekleningen.

Stappen
"We willen weten of deze praktijken bij DSB nu zijn gestaakt. Verder zijn we benieuwd of er stappen worden ondernomen om te zorgen dat mensen die gedupeerd zijn, worden gecompenseerd", zei de woordvoerster.

De Consumentenbond heeft zelf geen klachten ontvangen over DSB Bank. "Desondanks willen we met de brief onze maatschappelijke rol benadrukken", aldus de woordvoerster.

AFM
Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakte vrijdag bekend niet de bevoegdheid te hebben om DSB Bank te verbieden woningen te verkopen van mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Donderdag had de Stichting Hypotheekleed, waarbij mensen zijn aangesloten die zeggen gedupeerd te zijn door DSB Bank, gevraagd om zo'n "voorlopige voorziening". Maar de AFM-woordvoerder zei dat het "niet in de lijn ligt van onze bevoegdheden om dat te doen".

De Stichting Hypotheekleed zei eerder deze week dat dertig tot veertig gezinnen hun huis uitgezet dreigen te worden. De AFM heeft DSB begin mei twee boetes opgelegd omdat de bank niet zorgvuldig is geweest bij het verstrekken van hypotheekleningen.

Lang
De collectieve claim die de Stichting Hypotheekleed en bedrijvenonderzoeker Pieter Lakeman voorbereiden tegen DSB Bank is volgens Paul van Straaten van de belangenbehartiger Vermogensmonitor niet het juiste middel om klanten die zeggen gedupeerd te zijn te helpen. Van Straaten zegt dat zo'n collectieve claim erg lang zal duren.

"En daar hebben mensen die dreigen hun huis uitgezet te worden niks aan", stelt hij. Bovendien meent Van Straaten dat het moeilijk zal zijn om collectiviteit aan te tonen. "Het enige gemeenschappelijke is dat het gaat om DSB. Verder zijn er enorme verschillen tussen de dossiers."

Volgens Van Straaten is het beter om elke kwestie individueel te bekijken. "Vervolgens wend je je tot DSB. Als die niet willen compenseren, stap je naar het onafhankelijke klachteninstituut Kifid." Vermogensmonitor is een van de partijen die zijn diensten aanbiedt aan mensen die klachten hebben over de bank van Dirk Scheringa.

Tip de redactie