AMSTERDAM - De groene auto wint terrein. Bijna zes op de tien mensen zouden de voorkeur geven aan een milieuvriendelijke auto boven een 'droomauto', zelfs als geld geen rol speelt, zo blijkt uit internationaal onderzoek van Synovate.

Het marktonderzoeksbureau voelde ruim 13.500 mensen in 18 landen aan de tand over zaken als 'groen' versus 'droom', intenties en houding ten opzichte van auto's, verkeer en openbaar vervoer.

Op de vraag of de keuze op een groene auto zou vallen als geld buiten beschouwing gelaten wordt, gaf 37 procent aan dat dit het geval is. Nog eens 22 procent antwoordde: "Mijn droomauto is een groene auto", wat het totale percentage naar groen neigende deelnemers aan het onderzoek op 59 procent brengt. Dertig procent zou wel gewoon zijn droomauto aanschaffen, zonder rekening te houden met milieuaspecten.

Opties
"Automakers produceren meer en meer opties die de snelgroeiende groep groenminnende mensen aanspreken", stelt Scott Miller van Synovate.

De hoogste scores op 'groen' werden behaald in Thailand, Korea, China en Brazilië. Volgens een Chinese medewerker van de marktonderzoeker is dat niet verbazingwekkend, omdat de Olympische Spelen een sterke nadruk gelegd hebben op de slechte luchtkwaliteit in het land. Bovendien heeft de overheid een aantal duurzame stimuleringsmaatregelen uit de kast getrokken.

Van de mannen zou 35 procent voor een droomauto kiezen, tegenover 27 procent van de vrouwen. De landen waar mensen het groene aspect van hun voertuig het meest aan hun laars lappen, zijn Zuid-Afrika en India. "Een auto is hier een emotioneel product. Mensen houden van hun auto's, vanwege de vrijheid en het imago dat ze creëren. Dit is dan ook veel belangrijker dan hoe milieuvriendelijk een auto is", licht een Zuid-Afrikaanse woordvoerder van Synovate toe.

Opkomende economieën
Vijftien procent van de ondervraagden is van plan het komende jaar een nieuwe auto te kopen, vooral inwoners van India, Egypte en Turkije. Volgens het bureau laat dit duidelijk zien dat autobedrijven vooral hun kansen moeten grijpen hebben in opkomende economieën.

Nog eens zes procent wil de komende 12 maanden een tweedehandsauto aanschaffen. Daarnaast is 14 procent van plan meer van het openbaar vervoer gebruik te gaan maken.

Opmerkelijk
Uit het onderzoek kwam nog een aantal opmerkelijke resultaten naar voren. Zo wil 90 procent van de Grieken geen opvallende auto, omdat zij die verbinden aan de torenhoge belasting die ze daarover zouden moeten betalen.

Inwoners van 'snelle' economieën, zoals de Verenigde Arabische Emiraten, blijken een sterke voorkeur voor snelle auto's te hebben en in zowel de Verenigde Staten als Maleisië en Thailand beschikt 15 procent van de huishoudens over meer dan twee auto's.