DEN HAAG - Het vertrouwen van de Nederlandse consument is in juni vrijwel onveranderd gebleven ten opzichte van de maand ervoor. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

Het vertrouwen kwam uit op min 24 tegen min 23 in mei. Dat betekent een fractionele daling. In april en mei verbeterde het consumentenvertrouwen nog.
 
In juni kijken consumenten veel somberder aan tegen de ontwikkeling van de economie in de komende twaalf maanden, terwijl het oordeel in april en mei nog verbeterde. Wel vinden consumenten de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen.

Toekomst
Het oordeel over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde enigszins. De mening over de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden veranderde nauwelijks.
 
In maart bereikte de index die het consumentenvertrouwen meet een dieptepunt van min 34. Het was in augustus 2007 voor het laatst dat er onder de Nederlandse consumenten meer optimisten dan pessimisten waren. Daarna kreeg de consument een lading aan berichtgeving over de kredietcrisis over zich uitgestort. Vorig jaar zomer kwam het vertrouwen in een vrije val terecht.