Consumenten stuwen groei RIM

AMSTERDAM - Consumenten hebben de kwartaalcijfers van BlackBerry-maker Research in Motion (RIM) opgepoetst. De pogingen van het Canadese concern om zijn inspanningen te verschuiven van de zakenmarkt naar de consumentenmarkt lijken hun vruchten af te werpen.

"De consumentenvraag naar BlackBerry's is internationaal sterk en onze positie in nieuwe marktsegmenten breidt zich steeds verder uit", zegt mede-bestuursvoorzitter Jim Balsillie. "We hebben een aandeel van 55 procent op de Amerikaanse smarthonemarkt."

RIM boekte een winststijging van 33 procent, dankzij de toestroom van 3,8 miljoen nieuwe BlackBerry-bezitters. De nettowinst komt daarmee uit op 643 miljoen dollar, tegenover 482,5 miljoen in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Omzet
De omzet stijgt met 53 procent op jaarbasis, maar op kwartaalbasis is deze licht teruggelopen.

Volgens Balsillie is 80 procent van de nieuwe Blackberry-abonnees afkomstig uit de consumentenmarkt en is nog maar 20 procent een zakelijke gebruiker. Een jaar geleden maakten consumenten nog maar 60 procent van de nieuwe eigenaren van het mobieltje uit.

Uitklaptelefoons
RIM probeert met zijn nieuwe apparaten vooral consumenten lekker te maken. Het bedrijf bracht onder meer uitklaptelefoons en mobieltjes met aanraakscherm op de markt en verlaagde en passant de prijzen van oudere modellen.

Ook ontwikkelingslanden worden steeds belangrijker voor de smartphoneproducent. In dergelijke landen gebruiken inwoners de mobieltjes in toenemende mate als alternatief voor de dure computer.

De BlackBerry heeft te maken met sterke concurrentie van Apple's iPhone en Palm's Pre.

Tip de redactie