Daar gaan we weer. Alles moet af, nergens is tijd voor, de stress neemt toe en de klantfocus neemt af. Dichtgeslibde agenda's en uitgetelde medewerkers. Wat er aan de hand is? Het wordt zomer!

Door Barbara Spronck | ASI Consuting

Kennelijk liggen hele bedrijven gedurende de zomermaanden plat. Waar komt toch dit gevoel vandaan? 80 procent van de medewerkers gaat immers slechts drie weken op vakantie (die andere 20 procent gaat niet, of in september). Toch durven we te zeggen dat niets doorgang vindt tussen eind juni en eind augustus.

Het aftellen is begonnen

Een sterk staaltje Nederlands. Kent u dat? Leraren en onderwijzers vertellen het vaak, de kinderen zijn helemaal op. Het aftellen is begonnen. De zwemvierdaagse, het schoolreisje, het oudergesprek en het herexamen. Praat me er niet van, en dan hadden ze op mijn werk ook nog een afdelingsuitje bedacht. Dit kan zo niet langer! We vieren ons suf dat het bijna vakantie is.

Maar hoe komt het nou dat we zo moe zijn? De terrassen zijn wijd open, de zon schijnt, we bewegen meer en we zijn meer buiten. We zijn dus fitter dan ooit. Zo fit dat we bereid zijn in rijen op Schiphol te trotseren of in één ruk 1400 kilometer te rijden. Maar we willen te veel en realiseren ons dat het af had gemoeten. We bespreken de drukte, de gekte, het verlangen en creëren zo een nieuw fenomeen. Fin de siècle, want we moeten op vakantie.

24-uurs economie, maar nu even niet

Bijzonder is dat er in de zomer evenveel boodschappen worden gedaan, websites geraadpleegd worden, aanrijdingen en inbraken worden voorkomen, de stroom draait continue, er is politie paraat en er wordt vooral heel veel geld uitgegeven.

Toch krijg ik geen antwoordapparaat bij de bank, noch de verzekering, noch is er een langere rij bij de supermarkt. Het politiek reces treed in, maar de wereld draait door. Het lijkt dus allemaal nog best goed te gaan. Hoe is het mogelijk!

Zomer is focus
Het prachtige van de zomer is, dat we alles wegschrappen, maar dan ook alles wat niet noodzakelijk is. Geen extra's, geen besluiten, geen vergaderingen, geen plannen en dus ook geen vertragingen. We zijn gewoon aan het werk met onze core business. Met normale bezetting. De rest wordt over de zomer heen getild. Heerlijk.

Til eens wat vaker dingen ergens overheen, over een onafzienbare periode wat mij betreft. Ik wil niets liever dan over een hele lange zomer heen getild worden. En gewoon bijdragen aan wat we moeten doen. Bestaan voor onze core business. En die core business met een gezonde bedrijfsvoering en een gezonde planning continu verbeteren. Dat gaat ons samen lukken binnen 49 weken per jaar.

Planned Change en lekker zonnen

Denk er bij de volgende strategiecyclus eens over na. Welke doelen willen we halen. Hoe verhoudt zich dat tot tijd, geld en mensen. Welke top drie is er dit jaar. En besluit dat te gaan doen. Laat je nergens door afleiden.

Doe dat vanaf augustus 2009 voor 49 weken en ga in 2010 ontspannen op vakantie! Maak nu kans op een geheel verzorgde, all-inclusive organisatie, naar keuze.

Barbara Spronck is senior consultant bij ASI Consulting