DELFT - Verkeersminister Camiel Eurlings zal de wet op de kilometerheffing waarschijnlijk pas na de zomer naar de Tweede Kamer sturen. Hij had de Kamer begin april juist beloofd het wetsvoorstel vóór de zomer te sturen.

De kilometerheffing wordt al later dan de bedoeling is ingevoerd, maar Eurlings zegde het wetsvoorstel voor de zomer toe als een belangrijke stap naar de daadwerkelijke invoering van de plannen.

Voorzitter Loek Hermans van een 'klankbordgroep' met vertegenwoordigers van onder andere werkgeversorganisaties, ANWB, en de transportbranche heeft een klemmend beroep op Eurlings gedaan om het wetsvoorstel als één geheel aan te bieden, lieten woordvoerders van Eurlings en Hermans woensdag weten.

Basistarief
Dat betekent inclusief het voorstel voor het 'basistarief', het basisbedrag dat automobilisten per gereden kilometer moeten gaan betalen.

De Raad van State moet daarover echter nog advies geven. "De minister wil dat beroep zwaar laten meewegen", aldus de woordvoerder van Eurlings. Eurlings praat woensdagmiddag met de Kamer over de kilometerheffing.

Hermans is voorzitter van MKB Nederland. De klankbordgroep die hij leidt, is de opvolger van de breed samengestelde commissie-Nouwen (naar de onlangs overleden voorzitter Paul Nouwen) die vier jaar geleden adviseerde tot de landelijke invoering van een kilometerprijs vanaf 2012.

Personenauto's
Het kabinet wilde eind 2011 beginnen met de heffing voor vrachtwagens, maar Eurlings liet in april weten dat dat niet lukt vanwege de risico's en de complexiteit van de plannen. Daardoor schuift ook de heffing voor de personenauto's op. Het leverde hem een storm van kritiek in de Kamer op.

Volgens een woordvoerster van Raad van State is de adviesaanvraag van de minister nog niet binnen. "Dus kunnen we nog niet adviseren." Begin maart is wel al advies afgegeven over het wetsvoorstel zonder het basistarief. "We adviseren over een volledig wetsvoorstel. Als de minister iets toevoegt, is het logisch dat we dan opnieuw advies uitbrengen."

Volgens haar wordt het wel lastig om voor het zomerreces van de Kamer (begin juli) dat laatste nog te doen. Eurlings kan vragen om een spoedadvies, maar dan nog hangt het af van de aard van de toegevoegde informatie, aldus de woordvoerster.

MKB Nederland is blij met het uitstel. Volgens deze organisatie dreigt de kilometerheffing vooral de ondernemer met de bestelauto te treffen, en niet de plezierrijders.