Opzegtermijn telecomcontracten verkort

AMSTERDAM - Door de nieuwe Telecommunicatiewet kunnen consumenten vanaf 1 juli eenvoudiger hun abonnementen opzeggen. Voor bedrijven moeten nieuwe regels de stroom aan spam per 1 oktober indammen.

Tot nu zaten klanten met een abonnement op mobiele telefonie, telefonie, internet of kabel in de meeste gevallen vast aan een opzegtermijn van drie maanden. Vanaf 1 juli is de maximale termijn teruggebracht tot een maand, waardoor vooral overstappen met nummerbehoud sneller is geregeld.

Overigens betekent dit niet dat mensen altijd zomaar van hun abonnement afkunnen. Aan het begin van ieder contract zit vaak een periode van één of twee jaar, die nog steeds moet worden uitgediend. Daarna worden de meeste abonnementen automatisch verlengd. Wie dan het abonnement wil opzeggen is niet langer aan de grillen van de leverancier overgeleverd.

Tijdschriften
De regelgeving geldt alleen voor telecomproducten, omdat die onder de Telecommunicatiewet vallen. Op dit moment ligt er in de Tweede Kamer een initiatiefwetsvoorstel van PvdA-Kamerlid Martijn van Dam om het burgerlijk wetboek aan te passen om ook andere abonnementen, zoals bijvoorbeeld tijdschriften, sneller te kunnen opzeggen.

Het Ministerie van Economische Zaken hoopt dat consumenten door de nieuwe regelgeving voor betere tarieven of service kunnen kiezen en sneller een overstap durven te maken.

"De wet was in november 2008 al goedgekeurd door de Eerste Kamer. Met het oog op de ingangsdatum van 1 juli willen we mensen hierop wijzen", vertelt Edwin van Scherrenburg, voorlichter van verantwoordelijk staatssecretaris Heemskerk.

Voorbeeldbrief
Om te helpen bij het opzeggen van een abonnement heeft de Consumentenautoriteit een voorbeeldbrief op de site staan.

Een andere verandering in de regelgeving is interessant voor bedrijven. Vanaf 1 oktober is het niet meer toegestaan spam naar bedrijven te sturen. Particulieren kunnen zich nu al beklagen over ongewenste mail. Toezichthouder OPTA heeft inmiddels al diverse notoire spammers met boetes op de vingers getikt.

Dat diezelfde bescherming er nu pas komt voor bedrijven is mede ingegeven door de VNO-NCW, de belangenorganisatie voor bedrijven. Toen Tweede Kamerlid Van Dam in 2003 via een aanpassing op de wet probeerde ook bedrijven te vrijwaren, stuurde deze organisatie een brief naar de kamer om te melden dat spam geen probleem is. Boze ondernemers stuurden hun ontvangen junkmail door naar de opsteller van de brief omdat hij er kennelijk interesse in zou hebben.

Gedragscode
VNO-NCW waagde uiteindelijk een poging om te komen met een gedragscode. Toen dat niet lukte besloot toenmalig minister van Economische Zaken Laurens Jan Brinkhorst alsnog de wet aan te passen.

Eind vorig jaar boog de Eerste Kamer zich over de aanpassingen in de wet, zonder al te veel weerstand vanuit de branche. Volgens een bron hebben zogenaamde fax-spammers wel gelobbyd om het tij tekeren.

Klagen
Nu de wet is aangenomen, kunnen ook bedrijven vanaf 1 oktober klagen over ontvangen spamberichten. Economische Zaken erkent dat niet alle spam is aan te pakken. Van Scherrenburg: "Het is alleen Nederlandse spam, maar ook dat is al aardig wat."

De OPTA kan overtreders boetes opleggen. Die boetes kunnen oplopen tot maximaal 450.000 euro. Wie toch ongevraagd spam krijgt, kan gemakkelijk een klacht indienen op spamklacht.nl. Wil je de berichten wel ontvangen, dan moet je dat expliciet aangeven, bijvoorbeeld op je eigen website.

(c) Webwereld.nl

Tip de redactie