AMSTERDAM - De Nederlandse spelontwikkelaar Rough Cookie beleeft hoogtijdagen dankzij de presentatie van zijn spel Star Defense maandag tijdens de jaarlijkse Apple-conferentie in San Francisco. "Op iPhone-gebied kan je niet hoger komen", blikt een tevreden directeur Danny Hoffman twee dagen later terug.

Apple slaagt erin om jaarlijks veel aandacht te genereren voor de lancering van zijn nieuwe iPhones, iPods en software. Dat het Nederlandse spel, als een van de drie getoonde games, zo'n prominente plek kreeg tijdens de World Wide Developers Conference (WWDC) was volgens Hoffman te danken aan de samenwerking met de Amerikaanse uitgever van spellen Ngmoco.

"Zij hebben de marketing op zich genomen, wij zijn verantwoordelijk voor de volledige ontwikkeling van het spel." Ngmoco scoorde tot nu toe zeven miljoen van de in totaal 1 miljard programma's die sinds de opening in 2008 werden gedownload in de online winkel van Apple, de App Store. Spellen horen tot de belangrijkste categorie in de catalogus van inmiddels 50.000 applicaties.


Het spel Star Defense van Rough Cookie is een zogeheten 'tower defense'-game, waarbij moet worden voorkomen dat vijandige wezens de overkant van een parcours bereiken.

Platform
Hoffman is zeer te spreken over de ontwikkelmogelijkheden van de populaire smartphone als spelletjescomputer en de manier waarop spellen via de App Store aan de man worden gebracht. "De iPhone is een fantastisch platform met een briljant distributiemodel", aldus de directeur.

Bij het bedrijf uit Almere werken in totaal twintig mensen. Acht daarvan waren vijf maanden bezig om Staf Defense in elkaar te zetten. Hoeveel het spel aan omzet oplevert wil Hoffman niet kwijt. "Het spel staat pas sinds twee dagen te koop, dus dat is ook nog lastig te zeggen."

Uitbreiden
iPhone-applicaties kunnen binnenkort tegen betaling uitgebreid worden. Rough Cookie verwacht veel van deze nieuwe manier om inkomsten te generen. Zo kunnen spelers Star Defense uitbreiden door nieuwe levels aan te schaffen.

"Zo'n uitbreiding moet alleen niet essentieel zijn voor het oorspronkelijke spel," meent Hoffman. Een spel moet volgens hem ook zonder extra aankopen goed te spelen zijn.

Ontwikkeling
Door het succes van het Apple-mobieltje staat de ontwikkeling voor andere mobiele platforms momenteel stil bij het Almeerse bedrijf. De markt voor bijvoorbeeld Android-applicaties, die hun eigen online marktplaats hebben, is volgens hem nog niet groot genoeg om veel geld in te investeren. Hoffman: "Voorlopig worden we volledig in beslag genomen door de iPhone".