HOOFDDORP - Bijna 70 procent van de Nederlanders ontvangt reclame het liefst per e-mail. Dat percentage ligt hoger dan in andere Europese landen, waar reclame per post de voorkeur heeft.

Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van het in e-mail marketing gespecialiseerde bedrijf E-Dialog onder ruim vijfduizend consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Zweden.
 
Bijna 30 procent van de Nederlandse consumenten gaat naar aanleiding van reclame per e-mail over tot aankoop. Vooral e-mails met kortlopende aanbiedingen zijn in trek.
 
E-mail
Volgens directeur Simone Barrett van E-Dialog heeft dit te maken met de huidige economische omstandigheden. "Dat veel bedrijven hun producten tegen lage prijzen moeten aanbieden, illustreert dat bedrijven er in deze tijd niet in slagen e-mail effectief te gebruiken", aldus Barrett.
 
Verder valt volgens het onderzoek op dat de consument in de leeftijdscategorie tussen de achttien en vierentwintig jaar het vaakst overgaat tot aankoop op basis van een e-mail.