AMSTERDAM - Luchtvaartbedrijven zetten het mes in hun vliegtuigbestek en verkleinen de hoeveelheid bladen aan boord om brandstof te besparen. Dat zegt de voorzitter van de Internationale Luchtvaart Vereniging (IATA) dinsdag in de Britse krant The Telegraph.

De luchtvaartindustrie is somber gestemd over dit jaar. Maandag sprak de IATA al van de ernstigste crisis die de luchtvaart ooit heeft meegemaakt.

Northwest Airlines besloot daarom dat er geen lepels meer meegaan op vluchten waar die niet nodig zijn, vertelt IATA-directeur Paul Steele. In Japan besloot JAL de volledige inventaris van een 747 uit te stallen op de vloer van een gymzaal. Een van de uitkomsten was dat er een centimeter van het bestek af kon om gewicht te besparen.

Nodig
Dat scheelt bij een vliegtuig met 400 passagiers en drie maaltijden per persoon ettelijke kilo's, aldus Steele. Volgens hem kijken meer bedrijven kritisch naar wat ze de lucht in sturen. "Ze zeggen nu, als we maar 100 mensen meenemen, dan laden we alleen wat we daarvoor nodig hebben."

Wereldwijd kijken luchtvaartbedrijven daarom ook reikhalzend uit naar de nieuwe generatie vliegtuigstoelen en andere onderdelen die, dankzij het gebruik van koolstofvezels, een aanzienlijke gewichtsbesparing kunnen opleveren. Zo kan het gewicht van tv-klepjes met de helft omlaag, terwijl stoelen 30 procent lichter worden in de nabije toekomst.