LE BOURGET - De luchtvaartshow van Parijs die volgende week begint, viert dit jaar het honderdjarige jubileum onder een dik pak donkere wolken. De internationale luchtvaartindustrie beleeft de ergste crisis in haar bestaan. Vliegtuigbouwers en toeleveranciers kampen met uitstel en afzeggingen van bestellingen.

Door de wereldwijde recessie nemen minder mensen het vliegtuig en gaat er minder vracht mee aan boord. Luchtvaartorganisatie IATA voorspelde maandag voor dit jaar een verlies voor de sector van 9 miljard dollar, bijna een verdubbeling van wat eerder was voorzien. "Dit is de moeilijkste situatie die de industrie ooit heeft gekend", aldus IATA-topman Giovanni Bisignani.

De crisis zal op de 48ste editie van 's werelds grootste luchtvaartshow niet onopgemerkt blijven. Er wordt gevreesd voor fors minder orders dan in voorgaande jaren. De show, die om de twee jaar wordt gehouden op het Parijse vliegveld Le Bourget, is overigens wel volgeboekt met exposanten uit de hele wereld.

Airbus
In 2007 kreeg de Europese vliegtuigbouwer Airbus nog vierhonderd vliegtuigorders binnen op Le Bourget. Volgens commercieel directeur John Leahy van Airbus zal dat niveau dit jaar niet worden geëvenaard. "Dit is een zwaar jaar voor orders."

Tot en met eind mei ontving Airbus dit jaar slechts elf orders, na afzegging van 21 bestellingen. Toch houdt Leahy vast aan de doelstelling van driehonderd orders in 2009. Ook de Amerikaanse aartsrivaal Boeing kampt met teruglopende orders.

"Vliegtuigen die zijn besteld in goede tijden worden afgeleverd in een recessie. Het zal een uitdaging worden om klanten te vinden om de toestellen mee te vullen", zegt IATA-topman Bisignani.

Superjumbo
Zelfs de superjumbo Airbus A380 wordt geraakt door de crisis. Het Amerikaanse leasebedrijf ILFC overweegt een order voor tien A380's met een waarde van 3 miljard euro af te zeggen. Klanten zouden minder interesse hebben in het megavliegtuig, dat ruimte biedt aan meer dan achthonderd passagiers. Het zou voor het eerst zijn dat een order voor de A380 wordt afgeblazen.

Toch gloort er ook hoop voor de vliegtuigsector. Zo is de olieprijs scherp gedaald sinds het recordniveau van vorig jaar. Dat scheelt enorm in de brandstofkosten. Verder liet het Amerikaanse United Airlines onlangs weten 150 nieuwe vliegtuigen te willen kopen, een deal met een waarde van ongeveer 10 miljard dollar.

IATA verwacht dat eind 2010 weer herstel zal optreden in de luchtvaartindustrie en dat luchtvaartmaatschappijen dan weer geld gaan verdienen. Het herstel zal echter wat langer duren in Europa dan op andere markten, aldus IATA.