AMSTERDAM - Staatssecretaris Huizinga van Verkeer wil de ov-chipkaart na de zomer landelijk invoeren, maar vertraging ligt op de loer. Volgens Trouw dringen busbedrijven aan op nieuw onderzoek.

De woordvoerster van staatssecretaris Huizinga laat weten dat het bericht in de Trouw niet correct is. "Een week geleden is het onderzoek naar de Tweede Kamer gestuurd, daarin staan ook de kosten van de overgang beschreven. Er is dus geen enkele reden tot nieuw onderzoek."

"De verwachting is dat eind 2009 70 procent van de reizigers gebruik kan maken van de ov-chip", aldus de woordvoerster.

Kosten
De kosten voor de kaart liepen vooral op door het kraken vorig jaar van de zogeheten Mifare-chip, die ervoor zorgt dat de kaart draadloos reis- en saldogegevens kan verwerken. De kaart zou oorspronkelijk per 1 januari 2009 landelijk moeten zijn ingevoerd, zo besloot de regering in 2006, maar die planning liep door privacy-bezwaren en hackers van onder andere de Radboud Universiteit in de soep.

Met de invoering van de kaart willen overheden en vervoersbedrijven meer zicht krijgen op het reisgedrag en moet het aantal zwartrijders teruggedrongen worden. Vorige maand gaf De Nederlandsche Bank (DNB) toestemming om de ov-chipkaart landelijk in te voeren.

Het systeem ging vorig jaar al van start in alle bussen, trams en metro's in Amsterdam en Rotterdam. Amsterdam streeft ernaar om de strippenkaart voor het einde van dit jaar geheel te hebben afgeschaft.