AMSTELVEEN - Air France en KLM vervangen zogeheten pitotbuizen van hun Airbus-vloot. De buizen helpen bij het meten van de snelheid van het toestel. Dat maakte Air France maandag bekend. Een woordvoerster van KLM zei dat KLM ook de buizen op de tien A330's die de maatschappij bezit, vervangt.

Volgens de woordvoerster heeft de vervanging niks met de ramp met het Air France-toestel van vorige week maandag te maken. "Het gaat om regulier onderhoud."

Air France liet maandag weten dat het al sinds september 2007 bezig is met het vervangen van de apparaatjes op de A320's omdat daar problemen mee waren. Vanaf mei dit jaar waren er ook problemen met de snelheidsmeters bij de A340 en A330. Het toestel dat vorige week voor de Braziliaanse kust van de radar verdween was een A330.

Piloten
Vanaf 27 april is Air France begonnen met het vervangen van de snelheidsmeters op de A340's en A330's. "Zonder een verband te leggen met de oorzaak van het ongeval gaat Air France de buizen versneld vervangen en wijst de piloten op de huidige instructies van de fabrikant over hoe om te gaan met het verlies van data over de snelheid", aldus Air France.