AMSTERDAM - Zes dagen na lancering heeft Bing een wereldwijd marktaandeel van 2,46 procent. Heel eventjes ging de nieuwe 'beslissingsmachine' Yahoo voorbij.

Dat blijk uit cijfers van webmeter StatCounter, dat meet hoeveel zoekopdrachten er met de verschillende zoekmachines worden gegeven. Op 4 juni, twee dagen na de lancering van Microsofts 'beslissingsmachine', zat Bing op een piek van 5,56 procent. Daarmee ging het nummer twee Yahoo voorbij.

'Winnaar'
"Het is de vraag of Bing na de promotie en aanvankelijke nieuwsgierigheid wegvalt, maar op het eerste gezicht lijkt het er op dat Microsoft een winnaar in huis heeft", jubelde StatCounter-ceo Aodhan Cullen in een persbericht na de piek op 4 juni. Maar in de dagen erna is Bing weer onder Yahoo gezakt.

Onduidelijk is of de piek samenhangt met het feit dat bij gebruikers van Internet Explorer 6 korte tijd de standaardzoekmachine in hun browser plots werd overgenomen.

Google is wereldwijd nog steeds de absolute nummer een met een aandeel van 89,41 procent. In Nederland ligt dat percentage nu zelfs op 93,77 procent. Bing staat in ons land op nummer drie met 1,49 procent, onder Startpagina, maar wel weer boven Yahoo.
Bètaversie
Bing heeft in de Verenigde Staten iets meer indruk kunnen maken. Daar haalde de zoekmachine op 4 juni een piek van 15,64 procent, om in te zakken naar het huidige marktaandeel van 4,59 procent.

In de VS is al een meer gevorderde versie van Bing live gegaan. Zo integreert Bing bijvoorbeeld prijzen en gebruikerservaringen als er wordt gezocht op zaken als hotels, restaurants, reizen en auto's. In Nederland is de bètaversie van Bing wel toegankelijk en bruikbaar, maar het nut daarvan is nog beperkt.

StatCounter zegt zelf het zoek- en browsegedrag van meer dan twee miljoen gebruikers te meten. Daarmee weet het naar eigen zeggen meer dan 10 miljard pageviews te vangen, verspreid over drie miljoen websites.

(c) Webwereld.nl