Schellekens meets Timmer

Geert-Jan Schellekens van SABIC Innovative Plastics werkte mee aan het design van vele wagens, waaronder het Hyundai QarmaQ Concept. Philips-designer Remco Timmer ontwierp als afstudeeropdracht het exterior van de C,mm,n. Idealize zette de citaten van de routinier en het talent tegenover elkaar.

Geert Jan Schellekens

Persoon
Geert-Jan Schellekens heeft als designer bij GE Plastics de ontwikkeling van vele innovatieve auto's vorm gegeven. Nu is hij designgoeroe onder vlag van grondstoffenleverancier SABIC Innovative Plastics. "Mijn werkterrein ligt momenteel eerder op het adviserende vlak en beperkt zich tot het inspireren en optimaal begeleiden van onze klanten bij het uitontwikkelen van hun eindproducten, of dat nu auto's of wasmachines zijn."

Drijfveer
"Ik ben een echte petrolhead en vanuit die achtergrond ontwerper geworden. Niets inspireert meer dan een Gulf-blauwe 917K met groot licht door de Esses in de Le Mans Classic voorbij te horen krijsen! Louter beroepsmatig boeit mijn werkvlak op het kruispunt van styling gerelateerde innovatie, materiaaltechnologie, productfunctionaliteit en trendvoorspelling me mateloos. Juist die combinatie brengt een enorme variëteit aan invalshoeken met zich mee. Tenslotte vind ik het erg dankbaar en inspirerend werk om met gedreven en getalenteerde studenten aan hun toekomstvisies te werken. Het houdt je scherp."

Inspiratie
"Ik volg graag de kleine innovatieve spelers. Ik hoop vurig dat zij hun grensverleggende visies in dit financiële klimaat kunnen doorzetten. Gordon Murray in Engeland is zo'n geboren innovator, die aan heel spannende zaken werkt. Op Nederlandse bodem zijn er ook heel boeiende initiatieven, waaronder de Quicc van DuraCar. Daarnaast wens ik Laurens van den Acker een glorieuze tijd als Design Director bij Renault toe."

Toekomst
"Het zijn roerige tijden. De geschiedenis leert ons dat crisistijden vaak tot versnelde innovatie leiden, omdat de noodzaak daartoe plots wordt uitvergroot. Ten eerste is er de noodzaak om zuiniger met onze energiebronnen om te springen. Dat leidt niet alleen tot lichtere en efficiëntere constructiewijzen maar ook tot fascinerende business modellen zoals die van Gordon Murray en Shai Agassi."

"Daarnaast is er de opkomende industriële en economische macht van India, maar vooral ook China als auto-natie. Ik wil ook een opmars van de old skool-designhuizen niet onderschatten. Met name in Italië zijn er powerhouses als Pininfarina en Bertone die zowel bewezen innovatiekracht als een kleinschalige productiecapaciteit hebben."

Remco Timmer

remco

Persoon
De C,mm,n werd bekend als eerste open source-auto ter wereld. Remco Timmer was 'exterior designer' van het eerste uur en werkt nu als design manager bij Philips Design. "Ik ben continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor verschillende bedrijven, gebaseerd op inzicht in mensen en hoe mensen in de toekomst zullen leven."

Drijfveer
"Mijn doel en uitdaging is om zo veel mogelijk echte waarde te creëren voor het leven van mensen. Als ik naar de automotive industrie kijk, is dit mijn advies: stop na te denken over auto's en start na te denken over hoe we in de toekomst onze individuele mobiliteit kunnen gaan invullen."

Inspiratie
"Ik ben informatie/inspiratie-hongerig: ik heb een account waar ik meer dan dertig blogs op aggregeer. Favoriete sites van mij zijn onder meer worldchanging.com, TED, inhabitat, gizmag en carbodydesign. Ik twitter (@RemcoTimmer), lees erg veel boeken, ga graag naar vakbeurzen, maar er gaat nog steeds niets boven het ontmoeten van interessante mensen. Mensen als Guy Kawasaki, Seth Godin, Michael Braungart, William McDonough of Janine Benuys. En ik volg natuurlijk graag vakgenoten als Laurens van den Acker (chief design van Renault) en Adrian van Hooydonk (chief design bij BMW)."

Toekomst
"De C,mm,n die in 2007 gepresenteerd werd op de AutoRAI, had een brandstofcel die waterstof en zuurstof omzet in elektriciteit. Elektriciteit die vervolgens wordt benut door elektromotoren die voor de aandrijving zorgen. Nu, slechts twee jaar later, zouden we waarschijnlijk een flink andere aandrijving hebben gekozen. In plaats van de brandstofcel lijkt het nu logischer om te gaan voor accu's waarin de elektriciteit opgeslagen wordt."

"Project Better Place vind ik een mooi concept voor elektrische auto's. De accu's van de auto's worden gebruikt om 's nachts geproduceerde windenergie in op te slaan. Veel van deze windenergie gaat nu verloren of wordt zeer inefficiënt gebruikt. Je ziet dat je dus met de accu's van elektrische auto's ineens het nut van duurzame energie vergroot."

(c) Idealize.nl

Tip de redactie