Kuijpers meets Weijers en Bierstekers

De één, DDB-director Joris Kuijpers, heeft zijn reputatie als rasreclamemaker al gevestigd. De andere twee, Karian Weijers en Thijs Bierstekers, komen 'nog maar net kijken', maar werken inmiddels wel voor het prestigieuze Wieden & Kennedy. Idealize zette citaten van de pionier en de talenten tegenover elkaar.

Joris Kuijpers

Persoon
"Ik ben creatief directeur van DDB, alweer zo'n drie jaar. Ooit begon ik ook bij DBB, samen met mijn creatieve partner Dylan de Backer. Bij DDB leg ik me meer toe op art en Dylan op copy. Mij werd altijd afgeraden om voor die kant te kiezen, omdat ik kleurenblind ben."

Visie
"DDB heeft niet echt een andere visie dan andere reclamebureaus. We weten gewoon heel goed het commerciële en creatieve te combineren. Wat dat betreft zijn we altijd op zoek naar de goede waarheid. We verzinnen niet zomaar grappen om de grappen en zijn niet creatief om het creatieve. We zijn altijd bezig eerst achter het probleem van de opdrachtgever te komen. Daar kunnen we best fel in te zijn."

Achilleshiel
"Mijn achilleshiel is vormgeving. Het is echt jammer, maar dat komt omdat ik geen opleiding had in die richting. Vormgeving moet veel beter bij mij. Véél beter. Ik kan niet zomaar iets heel moois maken."

Succes
"Onze succesformule is dat we normaal blijven doen. Wij lossen problemen redelijk integer op. Eerlijkheid duurt toch het langst. De essentie is natuurlijk wel dat een campagne opvalt en dat het iets zinnigs zegt. Het moet geen onzin, geen cosmetische lifestyle worden."

Inspiratie
"Ik word door alles in het leven geïnspireerd. Het leven op zich is een inspiratie. Soms zijn dat filmpjes van andere regisseurs, soms series, soms is het kunst, eigenlijk alles waar wat wordt gemaakt. Soms word ik moe van onze eigen stijl, die zit je in de weg. Op het moment dat je een kunstje doet, is het voorbij. Je moet de drive hebben om jezelf te verrassen. Jaloersmakend vind ik het idee van de Grote Donorshow. Zulke dingen proberen wij ook te verzinnen, heel erg leuk."

Toekomst
"Misschien begin ik ooit nog wel iets voor mezelf. Maar nu nog niet. Het is de vraag of dat al dan wel of niet een traditioneel reclamebureau moet zijn. Er is natuuurlijk telkens behoefte aan een nieuwe manier van opvallen, dat is de essentie van reclame."

Bekijk het gehele video-interview met Joris Kuijpers.

Karian Weijers en Thijs Biersteker

Karian

Personen
"We komen nog maar net kijken. We zijn net klaar met onze studie en werken nog maar een paar maanden bij Wieden & Kennedy. Een hele goede leerschool en een kans die maar weinig mensen krijgen."

Visie
Karian: "Het reclamevak bestaat uit leuke dingen bedenken om de klanten tevreden stellen." Thijs: "Liever een idee wat iets minder creatief is, maar wat goed verkoopt, dan andersom. Daar gaat het om uiteindelijk. De consument staat voorop."

Succes
Thijs: "We zijn heel sterk in het pakken van onze invalshoek. En we vullen elkaar aan. Ik roep eerder dingen, zij zet meer de puntjes op de i." Karian: "Ik ben nuchter. Je kunt wel verdwalen in mooie ideeën, maar je moet kunnen terugkeren naar de kern."

Achilleshiel
Thijs: "Wij zijn nog maar net werkzaam in het reclamevak, daardoor weten we nog niet hoeveel alles kost. Gelukkig mogen we groot denken bij Wieden en Kennedy."

Succes
Karian en Thijs deden mee aan de internationale Young Creatives Competition. Zij wonnen de Nederlandse voorronde, mochten naar de finale in Cannes en wonnen wederom.

Thijs: "De opdracht was om binnen 24 uur een briefing van Amnesty International om te zetten in een advertentie. Toen we het werk van anderen zagen, zagen we allemaal zielige mensen. Toen was het voor ons duidelijk eigenlijk. Onze boodschap was juist: als je maar genoeg brieven schrijft naar die gevangenen, dan komt die vrij. Elke brief heeft een resultaat. Wij hebben echt gekozen om geen zielige mensen in beeld te brengen, maar iets waar we echt trots op zijn."

Inspiratie
Thijs: "Ik neem het werk van Dan Patrovsky, conceptueel kunstenaar, als inspiratie mee. Hij heeft een soort humor die zich net op het randje bevindt."

Toekomst
Karian: "Moeilijk. Als je ziet waar we nu staan. Vorig jaar had ik je dat niet kunnen vertellen. We weten nog echt niet hoe lang we bij elkaar blijven. Sowieso nog een paar jaar bij Wieden & Kennedy werken, waar we in feite eigenlijk verder studeren. Het neerzetten van een event is het mooiste om te doen. Daar zijn we tot nu toe nog niet aan toe gekomen."

Bekijk het gehele video-interview met Weijers en Bierstekers.

(c) Idealize.nl

Tip de redactie