Heineken Nederland-marketingdirecteur Herwin van den Berg vestigde definitief zijn naam met Heineken the City. Ayman van Bregt is door zijn pionierswerk voor Poken S.A. een echt aanstormend talent. Idealize zette citaten van Van den Berg en Van Bregt tegenover elkaar.

Herwin van den Berg

Persoon
"Eén van mijn krachten is dat ik durf vooruit te lopen. Ik weet wat ik wil, en dat kan ik blijkbaar goed vertalen naar het realiseren van dingen. Je moet in de marketing dingen voor jezelf kunnen visualiseren. Ik wist al hoe Heineken The City eruit zag toen hier alleen nog de palen stonden."

Ideeën
"Heineken the City bedacht ik omdat er relatief weinig rondom het Heineken-merk gebeurde. De campagne rond het Heineken-biertje zat aan zijn levenseinde. ‘Ons bier' was Amstel, ‘biertje' was Heineken en ‘echt bier' was Brand, vertel mij het verschil dan maar. Met ‘serving the planet' en ‘echt bier sinds 1340' praat je al over een heel andere moodstatements. Heineken is ook meer dan bier. Als ik je het City-verhaal vanuit het ‘Amstel point of view' had verteld, had je gezegd ‘gaat niet lukken'. Vanuit de Heineken-invalshoek had je gezegd, ‘klinkt spannend'."

Inspiratiebronnen
"Ik heb geen stapel boeken om mijn nachtkastje. In plaats daarvan haal ik inspiratie uit bijvoorbeeld Apple, en dan vooral het leiderschap van Steve Jobs en het design. Apple heeft bewezen hoe belangrijk design nu is voor marketing. Daarnaast inspireert mijn vader me nog steeds, in de zin van ‘Hoe sta je in de wereld, hoe sta je in het leven?"

Toekomstvisie
"Als Heineken The City een succes wordt, is mijn droom om dit ook in Londen en Milano op te zetten. Het zal verder nergens in Nederland open gaan, omdat ik denk dat het daar te klein voor is. My own Heineken kan intussen nog veel beter tot zijn recht komen. Dat raakt mensen echt en wil ik veel beter uitbuiten. Ooit zou ik zeker wel eens een merk voor mezelf willen bouwen."

Ayman van Bregt

Bregt

Persoon
"Ik ben consultant en conceptontwikkelaar op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast ben ik vanuit mijn eigen bedrijf op dit moment bezig met de uitrol van Poken in de Benelux en ondersteun ik het team voor de wereldwijde uitrol. Ik ben getogen Rotterdammer dus er is sowieso voor mij maar één stad."

Ideeën
"Ik krijg ideeën op de meest onverwachte plekken. Ik doe vooral ideeën op door met mensen te praten die in verschillende disciplines zitten en op verschillende niveaus en door gewoon met een open vizier naar de wereld te kijken of dat nu on- of offline is. Ik vind het lastig om mezelf in een hokje te plaatsen, wie niet, maar ik ben iemand die makkelijk nieuwe verbanden bedenkt, ziet en legt."

Inspiratiebronnen
"Aan de ene kant kunnen mensen met veel levenservaring enorm inspirerend zijn, maar de blik van een kind die heel to-the-point dingen ziet en zich verwonderd een vraag stelt kan ook de overtreffende trap zijn. Iedereen draagt een bepaalde ervaring met zich mee waar je van kan leren. Ik heb wel graag authentieke mensen om mij heen, die hebben de meeste invloed."

Toekomstvisie
"In het huidige economische klimaat maken sommige mensen zich zorgen, maar wat betreft Poken lijkt dit wel volledig omgekeerd. De introductie in de Benelux is nog maar net van start gegaan, maar we zijn al zeer trots op de resultaten, Poken is bijvoorbeeld verkrijgbaar bij alle V&D's. Daarnaast is de interesse vanuit het buitenland overweldigend. In Japan is Poken twee weken geleden serieus van start gegaan waarbij we afgelopen week de frontpage van MSN Japan hebben gehaald."

Lees ook het artikel ‘Klanten als merk‘ van Ayman van Bregt op Idealize. Bekijk Aymanvanbregt's Thinkstyle.

(c) Idealize.nl