AMSTERDAM - Elektronicaketens lokken consumenten hun winkels in door te stunten met platte tv's. De prijzen van de tv's dalen daardoor harder dan ooit.

Volgens onderzoeksbureau GfK Retail and Technology ging er in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 200 euro van de prijs af. Een platte tv kostte bij de kassa gemiddeld 666 euro tegen 841 euro een jaar eerder. In geheel 2008 zakte de prijs van ruim 900 euro naar 821 euro.

Innovaties
De prijsdalingen zorgden voor een sterke stijging van het aantal verkochte tv's, met 25 procent tot 406.000 stuks in de eerste drie maanden van dit jaar. "We zien ook nog steeds diverse innovaties, waardoor de verkopen op peil blijven", aldus GfK-analist Barbara Schouten.

Voor de branche wordt het echter moeilijk om dit jaar 1 miljard omzet te behalen uit de verkoop. In geheel 2008 werd 1,3 miljard euro verdiend. In het eerste kwartaal zakten de inkomsten met 2 procent tot 270 miljoen euro. Volgens Schouten zijn de prijzen van tv's de afgelopen maanden verder gedaald.

Internet
Fabrikanten hopen de gemiddelde prijs weer op te krikken door snufjes aan de televisie toe te voegen. Dit voorjaar kwamen bijvoorbeeld de eerste modellen op de markt die populaire internetsites kunnen tonen. Deze tv's kosten al snel meer dan 1000 euro, maar geven volgens GfK-analist Schouten wel een nieuwe dimensie aan het tv-gebruik.

GfK dekt naar eigen zeggen ongeveer 90 procent van de markt.