AMSTERDAM - KPN heeft zijn koppositie als mobiele operator verstevigd. Het bedrijf heeft nu bijna de helft van de Nederlandse mobiele markt in handen. Dat meldt Webwereld vrijdag.

KPN is de enige van de drie operators die afgelopen tijd van kwartaal op kwartaal groeide met 1,2 procent. Zowel Vodafone als T-Mobile zagen hun omzet teruglopen met circa 3 procent.

KPN heeft qua omzet nu een marktaandeel van 47 procent, gevolgd door Vodafone (28,6 procent) en T-Mobile (24,4 procent). Dat concludeert onderzoeksbureau Telecompaper. Omzet van virtuele operators is niet in het rapport meegenomen. Gemeten naar aantallen abonnees is KPN met haar mobiele merken zelfs nog dominanter met 47,8 procent van de Nederlandse markt.
Groei vlakt af

Groei Nederlandse markt
Over de hele linie groeide de Nederlandse markt voor mobiele operators, ondanks de crisis, met 4,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Die groei wordt voornamelijk veroorzaakt door sms en datadiensten met ruim 20 procent.

Voor de komende vijf jaar voorziet Telecompaper een groei van rond de 1,4 procent per jaar, waardoor de totale marktomzet groeit naar 6,9 miljard in 2013.

De groei van het aantal mobiele abonnementen is afgevlakt tot een totaal van 21,1 miljoen. De mobiele penetratie is daarmee inmiddels bijna 128 procent: elke Nederlander heeft gemiddeld 1,3 mobiele telefoon. Twee jaar geleden was de marktpenetratie nog 110 procent.