AMSTERDAM - Na smartphones krijgen ook sociale netwerken betaalde applicaties. Sinds dit weekend verkoopt Facebook virtuele apps.

Binnen drie Facebook-applicaties GroupCard, Birthday Calendar en MouseHunt zitten sinds dit weekend betaalopties. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld een verjaardagskaart kopen ter waarde van een paar dollar.

Gebruikers kunnen betalen met vooraf ingekochte Facebooktegoedpunten. Naast Facebooks eigen betaalsysteem zijn er ook opties om onder andere met Visa of Mastercard af te rekenen.

Opbrengst
De 'alpha test' omvat nu nog slechts drie applicaties, maar de verwachting is dat binnen enkele maanden meer applicaties uitgerold gaan worden. Het ligt nog niet vast hoeveel van de opbrengsten aan de strijkstok van Facebook blijft hangen. Weblog Inside Facebook verwacht dat het veel lager is dan de 30 procent die Apple afroomt.

Door de nieuwe betaalmogelijkheden heeft Facebook de betalingsvoorwaarden aangepast. Daarin proberen ze eventuele onrust over de betalingen alvast in de kiem te smoren. "Nee, het nieuwe betaalmodel betreft alleen aankopen die je maakt op de site. Facebook is en blijft een vrije dienst."

Verantwoordelijkheid
In de vernieuwde voorwaarden schrijft Facebook dat het niet verantwoordelijk is voor dingen die gebruikers kopen. Gebruikers hebben geen recht op restitutie van Facebook zelf.

Onlangs nam het Russische Digital Sky Technologies een aandeel van 1,69 procent in Facebook. Daar betaalden ze 200 miljoen dollar voor. Doorgerekend betekent dat Facebook 10 miljard dollar waard is.