DETROIT - 'Keep America rolling, koop Amerikaans', staat groot op een neonlichtbak bij General Motors-dealer Les Stanford in Dearborn, even buiten Detroit. Bouwvakker Chris Petterson loopt met een grote witte hoed langs de Corvettes die buiten staan uitgestald.

"Het is een trieste dag" zegt hij, maar zijn vertrouwen in het GM-merk is onwrikbaar. "De Amerikaanse overheidssteun is voor mij een goeie garantie dat ik geen kat in de zak koop", verklaart hij. "Ik geloof in Amerika en in zijn producten."

GM heeft maandag uitstel van betaling moeten aanvragen omdat het concern niet meer op eigen benen kan staan. De Amerikaanse autoreus was tot voor kort de grootste autofabrikant ter wereld.

Garantie
Petterson rijdt al dertig jaar in een bolide uit een de fabrieken van GM. Hij hoopt vandaag zijn slag te slaan. Als het aan de autohandelaar ligt, hoeft Petterson niet verder te kijken. De lichtbak buiten de showroom belooft 10.000 dollar wanneer elders een goedkopere variant te krijgen is: 'Beste prijsgarantie'.

Met een extra kapitaalinjectie van 30 miljard dollar (21 miljard euro) is de Amerikaanse belastingbetaler voor 60 procent eigenaar geworden van General Motors, ooit de economische trots en ruggegraat van het land. Uiteindelijk is het de bedoeling in afgeslankte vorm uit de as te herrijzen: minder dealers, minder automerken, minder werknemers en minder fabrieken.

Hard getroffen
De Amerikaanse staat Michigan is hard getroffen door de malaise in de auto-industrie. De staat heeft de hoogste werkloosheid van de Verenigde Staten, bijna 13 procent. De helft (zeven) van de fabrieken die GM gaat sluiten of op 'non-actief' zet, staat in Michigan. Zo'n negen duizend werknemers verliezen hierdoor hun baan.

Elektricien Ron (49) werkt bij GM-trucks in Pontiac en heeft de trieste boodschap gelaten ontvangen. "Het was verwacht, maar ik hoopte toch op een wonder." Vanwege zijn staat van dienst maakt de elektricien kans op overplaatsing naar een andere fabriek.

"Het is onzeker afwachten", overziet hij zijn toekomst. Ontslag hoopt hij te vermijden. "Er zijn miljoenen mensen in Michigan op zoek naar een baan", zegt hij met een cynische lach.

Toekomst
De 81-jarige Jack Morgan die voor Les Stanford auto's van de ene dealer naar de andere rijdt, weet zeker dat het honderdjarige oude GM toekomst heeft. Eendrachtig met president Barack Obama proclameert hij een nieuw begin voor GM. "Je kunt niet eeuwig op je gat zitten en maar hopen dat het vanzelf goedkomt. Nu gebeurt er tenminste wat."

Zelf zal hij de uitkomst niet meer meemaken, verwacht de Vietnam-veteraan. "Maar voor de volgende generatie hoop en bid ik dat General Motors op de goede weg is".