DEN HAAG - "Op 7 januari was er even paniek in de tent". Directeur Peter Heij van de Europese divisie van de Indiase automatiseerder Satyam reconstrueert de gebeurtenissen sinds de omvangrijke fraude door het topmanagement begin dit jaar aan het licht kwam.

Oprichter en oud-topman Ramalinga Raju bleek, met behulp van een aantal andere topbestuurders, voor 1 miljard dollar met de boekhouding te hebben geknoeid. De grootste fraudezaak in de Indiase geschiedenis was geboren. "Ineens was het onzeker hoe we er financieel voor stonden en of we het personeel überhaupt konden uitbetalen", vertelt Heij.

Klanten
Satyam rekent in Nederland bedrijven als Philips, Unilever en KPN tot het klantenbestand. Het bedrijf wist de afgelopen jaren hard te groeien en lag op schema een omzet van 2,6 miljard dollar over het afgelopen boekjaar te realiseren.

En toen kwam het boekhoudschandaal begin dit jaar aan het licht. Het imago van Satyam voor potentiële nieuwe klanten raakte de maanden erna zodanig beschadigd dat de omzetgroei hieronder te lijden had. "Sommige klanten lopen liever geen risico's, helemaal niet in deze onzekere tijden", zegt Heij. Een zelfstandig voortbestaan werd hierdoor bemoeilijkt.

Ondergang
Uiteindelijk was een veiling in april nodig om het bedrijf van de ondergang redden. Het eveneens Indiase Tech Mahindra kocht het beschadigde Satyam voor een 'prikkie': 435 miljoen euro voor een belang van 51 procent. De beursnotering van Satyam in Amsterdam werd kort daarna beëindigd.

Volgens Heij heeft achteraf gezien kordaat optreden ervoor gezord dat Satyam niet is bezweken onder het boekhoudschandaal. Binnen een paar dagen stond er een nieuwe directie die direct de klant opzocht om uitleg te geven over de ontstane situatie. Resultaat is dat er volgens Heij in Europa uiteindelijk nauwelijks klanten zijn weggelopen.

Eigenaar
Over de nieuwe eigenaar en partner Tech Mahindra (jaaromzet bijna 1 miljard dollar, 23.000 medewerkers) is Heij positief. "We vullen elkaar goed aan, van de zeshonderd klanten in Europa overlappen er maar vijf." Tech Mahindra heeft de meeste klanten in Europa zitten, Satyam de meeste in Noord-Amerika.

Wat er met de naam Satyam gaat gebeuren, wordt volgens Heij binnen enkele weken bekendgemaakt. "Onze klanten hebben aangegeven dat ze geen problemen hebben met de naam Satyam, maar dat kan wellicht anders liggen bij potentiële nieuwe klanten. Misschien wordt het wel een combinatie waarin de naam Satyam verwerkt zit."