Wie zo weinig mogelijk af wil schrijven, doet er het beste aan om een auto van het trio Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo te kopen. Dat blijkt uit twee onafhankelijke onderzoeken.

De website vroemm.nl heeft gekeken naar de restwaarde na drie jaar autobezit met 20.000 kilometer per jaar. De drieling Aygo heeft na die periode nog 78,04 procent van z’n nieuwwaarde. De nummer twee is de Suzuki Swift (76,21 procent) en de Mini completeert het ereschavot met een resterende waarde van 73,56 procent.

Minder goed vergaat het de oude Renault Laguna (45,96 procent), Alfa Romeo 156/159 (46,35 procent), Chrysler (Grand) Voyager (46,57 procent), Citroën C5 (46,76 procent) en Renault (Grand) Espace (48,07 procent).

Restwaarde

Autotelex doet juist een voorspelling van de restwaarde na 42 maanden/100.000 kilometer van de auto’s die nu nieuw te koop zijn. Ook hier leidt de Aygo met een restwaarde van 46,3 procent. Op de tweede plek staat het Franse gedeelte van de drieling (46,1 procent). Nummer drie is de Fiat 500 (45,8 procent).

De rest van de top-10 wordt hier gecompleteerd door de Mini (45,1), Daihatsu Cuore (43,8), Ford Ka (43,1), Toyota Yaris (42,7), Toyota Verso (42,6), Honda Jazz (42,4) en Nissan Qashqai/+2 (41,9).

De onderkant van de lijst wordt hier gevormd door de Jaguar XJ (25,2), Hyundai Grandeur (25,4), Peugeot 607 (25,7), Renault Vel Satis (25,8), Jaguar X-Type (26,2), Volkswagen Phaeton (26,5), Chevrolet Nubira Sedan (27,1), Cadillac BLS (27,3), Chevrolet Aveo Sedan (27,4) en de Chrysler Sebring (27,6 procent).