BERLIJN - De Canadese auto-onderdelenproducent Magna neemt de noodlijdende autofabrikant Opel over van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). Daarmee is de toekomst van het noodlijdende Duitse autoconcern voorlopig zekergesteld.

"We hebben een akkoord", zei de Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück zaterdagochtend tegen verslaggevers na urenlang overleg tussen Duitse politici, Amerikaanse regeringsfunctionarissen en leidinggevenden van GM en Magna.

Volgens de Duitse bondskanselier Angela Merkel hielp een telefoongesprek met de Amerikaanse president Barack Obama mee om de deal te beslechten.

Overbrugging
Opel kan rekenen op een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro van de Duitse regering en 4,5 miljard euro aan leengaranties. Magna krijgt steun van de Russische bank Sberbank en de Russische autofabrikant GAZ, die in Rusland Opels wil gaan fabriceren. Een van de afspraken is dat de vier Opelfabrieken in Duitsland openblijven.

Nog niet alle details over het akkoord zijn naar buiten gebracht. Magna zei eerder dat het ruim 500 miljoen euro wil investeren in Opel, maar dat het ongeveer tienduizend banen in Europa wil schrappen, waaronder 2600 in Duitsland.

Opluchting
Marktpartijen haalden opgelucht adem over het akkoord. Voorzitter Bernard Wientjes van werkgeversorganisatie VNO-NCW zei "ongelooflijk blij" te zijn. De deal is volgens hem goed voor Nederlandse bedrijven. Nederland telt honderden bedrijven die toeleverancier zijn van Opel.

Ook de Vlaamse vakbonden kregen weer hoop. Opel heeft in Antwerpen een grote fabriek met 2500 werknemers. "Magna is een financieel gezond bedrijf en het opent perspectief op de Russische markt, die groeiende is", zegt Rudi Kennes van vakbond ABVV.

Het hoofd van GM Europa, Carl-Peter Forster, sprak van "een nieuwe toekomst voor Opel, de werknemers, het bedrijf en het merk". Hij voegde er echter aan toe dat er nog harde onderhandelingen zullen volgen over de kleine lettertjes. De tweede topman van Magna, Siegfried Wolf, schatte dat het contract over ongeveer vijf weken wordt getekend.

General Motors
De Duitse regering had haast bij het veiligstellen van Opels toekomst, omdat het financieel noodlijdende GM naar verwachting maandag faillissement aanvraagt. De Italiaanse autofabrikant Fiat trok zich vrijdag op het laatste moment terug, omdat het niet nog meer concessies wilde doen.

De redding van Opel is van groot belang voor Duitsland. Het bedrijf biedt op verschillende plaatsen werk aan 25.000 mensen. Verder vinden er later dit jaar verkiezingen plaats in Duitsland, waardoor Duitse politici zich de ondergang van Opel niet kunnen veroorloven.