PARIJS - Air France-KLM is geraakt door de economische teruggang en heeft het afgelopen kwartaal een nettoverlies geboekt van een half miljard euro. De luchtvaartmaatschappij schrapt extra banen en keert geen dividend uit om kosten te besparen.

Het bedrijf schrapte in het afgelopen boekjaar al 2700 banen, waarvan ongeveer 1800 bij KLM. Daar komen dit jaar nog eens drieduizend banen bij, ongeveer 3 procent van het personeelsbestand. Volgens president-directeur Peter Hartman van Air France-KLM gaat het om "iets meer banen bij Air France dan bij KLM". Er vallen geen gedwongen ontslagen.

Dat maakte Air France-KLM dinsdag nabeurs in Parijs bekend bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar 2008/2009 dat op 31 maart eindigde.

Maatregelen
De grootste luchtvaartmaatschappij van Europa neemt deze maatregelen nadat het voor het eerste jaar sinds de fusie in 2003 een verlies heeft geboekt. Het nettoverlies kwam op jaarbasis uit op 814 miljoen euro. In het voorgaande gebroken boekjaar stond er nog een winst van 756 miljoen euro in de boeken van Air France-KLM.

Hartman spreekt in een toelichting van "een enorme crisis". "De eerste drie kwartalen waren nog redelijk. Het vierde kwartaal viel alles naar beneden", aldus Hartman. Toch was het vierde kwartaal met een verlies van 505 miljoen euro beter dan marktvorsers in doorsnee hadden voorspeld. Zij gingen gemiddeld uit van een verlies van 618 miljoen euro.

Crisis
De luchtvaartmaatschappij heeft last van de afzwakkende economie en de sterk schommelende olieprijs. De passagiersaantallen lopen sterk terug en het vrachtvervoer door de lucht neemt af. Air France-KLM schroeft dan ook de capaciteit voor zowel passagiers als vracht terug.

Eind maart gaf het bedrijf al een winstwaarschuwing en zei dat het operationele verlies op 200 miljoen euro zou uitkomen. Dinsdag bleek dat het gaat om een verlies van 129 miljoen euro, in vergelijking met een operationele winst van 1,28 miljard euro in het voorgaande boekjaar. "We zijn enorm goed in staat geweest de kosten te drukken", aldus Hartman.

Stabilisatie
Voor dit boekjaar worden de kostenbesparingen opgevoerd van 400 miljoen naar 600 miljoen euro. Het concern verwacht in het gebroken boekjaar 2009/2010 weer een verlies te boeken, maar gaf geen concrete cijfers.

De luchtvaartmaatschappij heeft de afgelopen weken wel tekenen gezien van stabilisatie, zowel bij het vrachtvervoer als in het aantal passagiers. Air France-KLM vindt het te snel om ervan uit te gaan dat deze lichtpuntjes de start zijn van een economisch herstel. "Het diepste dal hebben we misschien wel gehad", aldus Hartman.