HERZOGENAURACH - Sportkledingfabrikant Puma heeft door een reorganisatie in het eerste kwartaal 95 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 5,6 miljoen euro, tegenover ruim 90 miljoen euro vorig jaar. Dat maakte het concern vrijdag bekend.

Om de wereldwijde recessie te doorstaan, sluit Puma dit jaar onrendabele winkels. Daarnaast schort het concern geplande investeringen op en worden contracten met bekende sporters aangepast. De reorganisatie kostte in de eerste drie maanden van dit jaar 110 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat, waarin de reorganisatiekosten niet worden meegerekend, daalde met 9 procent tot 114 miljoen euro. De omzet van het op twee na grootste sportartikelenconcern ter wereld daalde met een 0,5 procent tot 737,7 miljoen euro.

Eerder deze week meldde de Duitse concurrent Adidas eveneens een winstval van meer dan 90 procent. Adidas weet de slechte prestaties geheel aan de mondiale economische crisis.