BRUSSEL - Anheuser-Busch InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft meer bier verkocht. Concurrenten moesten de afgelopen tijd juist een volumedaling incasseren. In landen als de Verenigde Staten, Duitsland en Argentinië wist het concern marktaandeel te winnen.

Het bedrijf maakte donderdag beter dan verwachte resultaten bekend over het eerste kwartaal. Het aandeel werd op de beurs dan ook beloond met een forse koerswinst. Anheuser-Busch InBev waarschuwde wel dat de eerstekwartaalresultaten niet maatgevend zijn voor de rest van het jaar. "De economische situatie blijft uitdagend."

Naast de eerstekwartaalcijfers meldde Anheuser-Busch InBev ook dat het de Zuid-Koreaanse bieractiviteiten gaat verkopen aan durfinvesteerder Kohlberg Kravis Roberts (KKR). Met de verkoop is een bedrag gemoeid van 1,8 miljard dollar.

Bier
Het bierconcern heeft voor 8,2 miljard dollar (6,1 miljard euro) aan bier verkocht. Het fusiebedrijf dat eind vorig jaar ontstond uit het Amerikaanse Anheuser-Busch en het Belgische InBev, rapporteert nu de resultaten in dollars. In totaal ging 95 miljoen hectoliter bier van merken als Budweiser, Stella Artois en Beck's over de toonbank.

De operationele winst (ebitda) kwam uit op 2,8 miljard dollar, veel beter dan verwacht door analisten. Onder de streep hield het concern 783 miljoen dollar (586 miljoen euro) over. Kostenbesparingen stuwden de nettowinst die hoger uitkwam dan verwacht. Een vergelijking met vorig jaar is niet mogelijk, omdat er nooit aangepaste winstcijfers voor de gecombineerde groep zijn bekendgemaakt.

Brahma
De volumes stegen met 0,9 procent dankzij groei van een aantal belangrijke merken als Brahma, Skol, Bud Light en Harbin. De tweede brouwer ter wereld SABMiller zag de volumes in de eerste drie maanden met 1 procent dalen, terwijl Heineken, de nummer drie, een volumedaling van 6,3 procent incasseerde.

Consumenten zijn door de recessie minder bier gaan drinken in bars en cafés, maar meer thuis. Financieel topman Felipe Dutra noemde bier als product "standvastig", maar hij sluit niet uit dat consumenten in de toekomst mogelijk vaker naar een goedkoper biertje zullen grijpen.