AMSTERDAM - T-Mobile Nederland is in het eerste kwartaal 74 duizend klanten kwijtgeraakt. Mobiel internet is wel een groeimotor voor het telecombedrijf.

Het aantal bellers daalde op kwartaalbasis naar 5,23 miljoen, vooral door minder pre-paid-klanten. Deze groep bellers maakt met 55 procent nog wel de meerderheid uit van de T-Mobile-klanten.

Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008 (5,17 miljoen) groeide het aantal klanten wel. De omzet daalde van kwartaal op kwartaal van 466 miljoen euro naar 444 miljoen euro.

Mobiel internet
Het aantal abonnees met mobiel internet nam toe met 53 duizend. Volgens financieel directeur Hans van Leeuwen is mobiel internet "nu toch echt aan een opmars begonnen". Aanjagers op dit gebied zijn voor T-Mobile de iPhone en de HTC G1, die beide met een breed aanraakscherm internetpagina's tevoorschijn kunnen toveren.

Het Duitse telecombedrijf, dat in Nederland Orange heeft overgenomen, is niet immuun voor de recessie. Klanten reisden minder, waardoor de inkomsten uit bellen in het buitenland afnamen. De gemiddelde omzet per klant stond daardoor ook onder druk. In het zakelijke segment merkt T-Mobile dat klanten er langer over doen om een contract af te sluiten.

T-Mobile treft nog geen forse bezuinigingsmaatregelen om de gevolgen van de recessie op te vangen, zei een woordvoerster. Het bedrijf kijkt wel kritisch naar het invullen van vacatures. Een vacaturestop is niet van kracht, aldus de zegsvrouw. Om inkomstenverlies op te vangen, brengt T-Mobile vaker aansluitingskosten in rekening bij nieuwe klanten.

Concurrent KPN kondigde vorige maand aan 100 miljoen extra te willen bezuinigen. Topman Ad Scheepbouwer zei toen dat de recessie ,,duidelijk voelbaar'' is op de zakelijke markten. Vodafone liet in maart al weten in Nederland vijftig tot zestig banen te schrappen om de gevolgen van de economische neergang op te vangen.