KOPENHAGEN - Het Deense bierconcern Carlsberg handhaaft de verwachtingen voor het hele jaar ondanks de uitdagende markt. De op drie na grootste bierbrouwer ter wereld maakte woensdag een hogere nettowinst bekend en verklaarde dat het marktaandeel heeft gewonnen in Oost-Europa en Azië.

De operationele winst kwam uit op 788 miljoen Deense kroon (ongeveer 105,8 miljoen euro). Kostenbesparingen droegen bij aan de hogere winst. De omzet kwam in het eerste kwartaal uit op 11,8 miljard kroon (1,6 miljard euro) tegen 9,44 miljard kroon een jaar eerder. De overgenomen onderdelen van de Britse brouwer Scottish & Newcastle (S&N) stuwden de omzet.

Carlsberg, bekend van biermerken als Tuborg, Kronenbourg en het eigen merk, noemde de marktomstandigheden "uitdagend". Niettemin handhaafde de brouwer de verwachting voor 2009. Het bedrijf denkt een operationele winst te behalen van boven de 9 miljard kroon met een omzet van ongeveer 63 miljard kroon.

S&N
Bierbrouwers moeten het traditioneel niet hebben van het eerste kwartaal. Eind april maakte Heineken bekend beduidend minder bier te hebben verkocht. De weliswaar hogere omzet was te danken aan de vorig jaar overgenomen onderdelen van S&N en andere, kleinere aankopen.