AMERSFOORT - Hoewel de animo voor Moederdag de laatste vijf jaar met 10 procent is gedaald, geven we er niet minder aan uit.

Gemiddeld wordt dit jaar ruim 36 euro uitgegeven aan de dag die moeders in het zonnetje zet, een stijging van ruim 2,5 procent ten opzichte van afgelopen jaar. Sinds 2005 is het gemiddelde bedrag met bijna 10 euro gestegen.

Cadeaus
Dat blijkt uit onderzoek, gedaan door Q&A Research & Consultancy onder ruim 3.700 respondenten. Dinsdag werden de resultaten bekendgemaakt. Volgens de onderzoekers zijn vooral partners vrijgevig; zij zeggen gemiddeld 52 euro uit tegen aan een cadeau.

Schoonmoeders daarentegen komen er niet zo goed van af: ze krijgen een cadeautje van gemiddeld 19 euro. Het aantal cadeaus dat gekocht gaat worden, laat na een daling vorig jaar weer een stijgende lijn zien: plus 9 procent.

Deelname
In 2005 deed nog ruim 78 procent aan Moederdag, dit jaar 68 procent. Onder jongeren tot 25 jaar doet bijna 90 procent iets aan de dag, maar naarmate men ouder wordt neemt dit percentage sterk af. Dit jaar is het Moederdag op zondag 10 mei.

Bijna vier van de tien moeders hopen op bloemen, 44 procent van de ondervraagden is van plan die ook te geven. Moeders kunnen we verder het best verrassen met een kaart (24 procent wenst dat, 6 procent geeft die), een boek (20 procent wenst een boek, 9 procent geeft er een) of een cd of dvd (8 procent wil er een, 6 procent is van plan zo iets te geven). Huishoudelijke apparaten en alcoholische dranken zijn het minst favoriet bij de moeders, maar zullen ook nauwelijks worden gegeven.