BERLIJN - Een fusie tussen autofabrikanten Fiat en Opel kan ten koste gaan van tienduizend banen in Europa. Dat zei de voorzitter van de ondernemingsraad van Opel, Klaus Franz, dinsdag.

 Volgens Franz leidt de fusie tot de sluiting van een motorenfabriek in het Duitse Kaiserslautern en van fabrieken van zowel Opel als Fiat in Groot-Brittannië en Italië. Dat zou Fiat-topman Sergio Marchionne hebben gezegd tijdens vergaderingen met vertegenwoordigers van Opel en de Duitse regering.

Werkgelegenheid
Het behoud van werkgelegenheid in Duitsland is een van de criteria van de Duitse regering om Opel eventueel financieel te ondersteunen. Andere criteria zijn de vestigingsplaats van het hoofdkwartier van het nieuw te vormen autobedrijf en de gevolgen van de fusie voor toeleveranciers van de auto-industrie. Dat bleek uit een lijst die vicekanselier Frank-Walter Steinmeier heeft opgesteld.

Fiat is niet de enige kandidaat om Opel over te nemen van het noodlijdende Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). De Canadees-Oostenrijkse producent van auto-onderdelen Magna heeft ook interesse. Volgens eigenaar Frank Stronach wil het bedrijf een belang van 20 procent nemen in Opel, een van zijn belangrijkste klanten.

Bod
Volgens berichten in Duitse media wil Magna het bod uitbrengen in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank en autoproducent GAZ, eveneens uit Rusland. Beide Russische bedrijven zouden daarbij samen een belang van 35 procent in de Duitse autofabrikant willen opbouwen.

Volgens de Britse krant Financial Times zijn ook investeringsfondsen uit de Verenigde Arabische Emiraten en uit Singapore geïnteresseerd in een overname van Opel.