Groene IT is vooral een mythe. De populaire term, die overal opduikt, wordt vooral gebruikt als marketingtool. Dat zegt Halvard Woei-A-Sioe, directeur van Rackservert, leverancier van hardware voor serverparken en datacenters.

Met de toenemende aandacht voor het klimaatprobleem, zijn er steeds meer bedrijven die in hun marketinginspanningen de nadruk leggen op hun 'groene' producten.

Of zakelijke klanten hier blij mee moeten zijn, is de vraag, want wanneer is iets echt groen?, zegt directeur Woei-A-Sioe. De topman van Rackserver gelooft zelf niet in groene IT. "Je moet alle feiten van de keten kennen om echt te mogen zeggen dat jouw product groen is", stelt Woei-A-Sioe.

Groene hype
In de loop van de jaren is het energieverbruik van servers steeds lager geworden. Wat Woei-A-Sioe, betreurt, is het feit dat een aantal bedrijven dit gegeven aangrijpt om 'groene' marketing te bedrijven. "Ik vind dat je van jouw product niet kunt zeggen dat het groen is, terwijl je niet weet hoe de onderdelen tot stand zijn gekomen. Bij het bepalen van een groen product, moet je de hele keten meenemen. Je kunt dat niet los zien van elkaar.

Pas wanneer je weet hoeveel CO2 uitstoot en energieverbruik er gemoeid is in die keten, dus inclusief productie, distributie en recycling en afvoer, mag je spreken over een eventueel groen product. " Woei-A-Sioe zegt zelf groene IT niet als marketingmiddel te zullen gebruiken. "Daarmee geef je, volgens mij blijk van minachting van je klanten. Onze klanten hebben recht op goede voorlichting en zitten niet te wachten op hypes en turbo-taal."