AMSTERDAM - De Blackberry Curve van Research in Motion (RIM) heeft Apple's iPhone van de troon gestoten. In het eerste kwartaal was RIM's smartphone de meest verkochte in de Verenigde Staten, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NPD.

Het Canadese RIM domineert al op de markt voor zakelijke mobieltjes, maar houdt nu ook drie van de vijf plaatsen binnen de top vijf van de meest populaire smartphones voor consumenten bezet. De Storm staat namelijk op de derde plaats, terwijl zijn broertje Pearl op de vierde positie terecht is gekomen.

De G1 van T-Mobile neemt de laatste plaats binnen de top vijf in.

Verschuivingen
In de nieuwe top vijf hebben nogal wat verschuivingen plaatsgevonden. De iPhone was tijdens de twee voorgaande kwartalen de gedoodverfde aanvoerder van de lijst, terwijl de Curve traditioneel de tweede plaats innam. Palm's Centro was derde, maar is nu helemaal uit het zicht verdwenen.

RIM heeft, na een stijging met 15 procent, nu bijna 50 procent van de Amerikaanse smartphonemarkt in handen. Apple en Palm zien hun aandeel beide met tien procent afnemen.

"De agressieve marketing die Verizon Wireless heeft gevoerd voor de Blackberry Storm hebben hun vruchten afgeworpen", stelt Ross Rubin van NPD. "De meer vertrouwde en minder prijzige Curve heeft hiervan meegeprofiteerd." De provider geeft een gratis exemplaar weg bij iedere verkochte Blackberry.

Nieuwe iPhone
Meer dan de helft van de 25 miljoen abonnees die RIM rijk is, vallen inmiddels binnen de niet-zakelijke categorie. Maar de smartphonemarkt is continu in beweging; naar verwachting zal Apple de komende maanden een nieuwe iPhone onthullen, terwijl Palm binnenkort met zijn Pre op de proppen zal komen. 

Smartphones zijn steeds meer in trek. Een jaar eerder maakten ze nog 17 procent van de totale verkochte mobiele telefoons uit, terwijl ze in het eerste kwartaal van dit jaar goed waren voor 23 procent van de mobieltjes die over de toonbank gingen.