Nieuwste truc. Je hebt 14 miljard euro aan schulden, en je bent te klein om zelfstandig te kunnen overleven, dus koop je andere noodlijdende bedrijven, die eerst gigantische steun krijgen van verschillende nationale staten.

Door Grimbert Rost van Tonningen | Pluspost, opiniekrant voor sociaal liberalen en ondernemers

Na die overnames sluit je als een speer een paar fabrieken in de minst gevoelige politieke streken, gooit er tienduizenden werknemers uit en snijdt waar je kunt verder in de kosten. En dan... met de net verkregen cash, roep je: "Va bene", hoop op zegen, misschien red je het zo. Zoiets moet in het hoofd zitten van Fiat's topman Sergio Marchionne.

Hij gaat vandaag onderhandelen met de Duitse regering over de overname van General Motors Europe. In Duitsland praat je dan over Opel. Verder gaat het wellicht ook om Saab, maar daarvoor moet hij naar de Zweedse regering.

Deal
Vorige week werd door FIAT al een deal bereikt met de Amerikaanse regering over een getrapte overname van Chrysler, nadat het zich, via faillissement, heeft bevrijd van alle ongewenste concernonderdelen en vooral schulden.

Geen van de genoemde bedrijven is in staat zelfstandig te overleven, in een globale branche die door concerns als Toyota, Renault, Peugeot, Volkswagen, Daimler en BMW wordt beheerst. Maar ook die veel beter georganiseerde bedrijven hebben het moeilijk en maken zonder uitzondering gigantische verliezen.

De afzet in de meeste landen loopt tientallen procenten op jaarbasis terug. De branche is, als vrijwel geen andere, zwaar geraakt door de huidige depressie.

Omzet
Bekeken wordt of Fiat's dochterbedrijf Automobiles, dat ook merken verkoopt als Lancia en Alfa Romeo en meer dan 52 duizend werknemers heeft, kan worden gefuseerd met General Motors Europe.

De merken Maserati en Ferrari, ook van Fiat, blijven buiten een eventuele deal. Het Italiaanse concern haalt iets minder dan de helft van zijn omzet uit Automobiles. Vorig jaar had het nog een omzet van 26,9 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 460 miljoen euro.

Bekend werd onlangs dat het voor het eerst sinds begin 2005 een kwartaalverlies van 410 miljoen euro werd geleden. Dat zal nog wel krachtig oplopen., in de loop van dit jaar.

Arbeidsplaatsen
GM heeft in Europa ongeveer 54.500 mensen in dienst. Als je voor toeleveranciers de factor drie neemt, zou sluiting van alle Fiat en GM Europe activiteiten een verlies van circa 400 duizend arbeidsplaatsen betekenen, voornamelijk in ons eigen werelddeel.
Regeringen

Waarom stoppen regeringen geld in failliete bedrijven? Het antwoord is: behoud van werkgelegenheid, ook al wordt daarmee herstel van een doodzieke branche vertraagd. Als Detroit, het centrum van de Amerikaansen auto-industrie dicht gaat, kost dat in Amerika circa 3 miljoen banen. En in Europa staat een zelfde proportie op het spel, weliswaar met meer potentieel gezonde bedrijven.

Bij Opel spelen drie Duitse deelstaten en België een grote rol. Geen van de betrokken premiers durft het aan om de markt zijn werk te laten doen, dus wordt het waarschijnlijk pappen en nathouden. Dit tot schade van de branche, geen bedrijf kan dan snel herstellen

Optimisme
Het zou een zegen zijn als politici zich niet laten leiden door korte termijn overwegingen en protectionisme. Dat ze flink zijn. Te vrezen is echter dat die moed ontbreekt. Het bloedbad wordt dan in stukjes opgehakt, maar het gaat er toch komen.

Want wie denkt dat de combinatie Fiat -GM, die in 2005 al eens was mislukt, nu wel zal slagen, die moet een onverbeterlijke optimist zijn.