AMSTERDAM - Per 1 juli moeten alle zakelijke e-maillijsten via een opt-in verkregen zijn. De OPTA deelt hoge boetes uit voor spammen.

Juridisch adviesbureau ICT Recht wijst professionele mailgebruikers er op dat in de vernieuwde Telecommunicatiewet het spamverbod wordt uitgebreid naar zakelijke adressen. De nieuwe wet stelt het versturen van spam naar bedrijven strafbaar.

Het was al verboden ongewenste e-mail te versturen naar particulieren. Volgens het ministerie van Economische Zaken loopt Nederland met deze maatregel voorop in de Europese Unie (EU). De Tweede Kamer besloot begin vorig jaar deze wetswijziging door te voeren.

Afmelden
De Dutch Dialogue Marketing Association sprak destijds liever over 'business-to-business e-mail marketing'. Voorheen was het al verplicht om ontvangers de mogelijkheid te bieden zich af te melden. Nu moeten medewerkers zich expliciet aanmelden. Daardoor krijgen marketeers wel de zekerheid dat de mensen die worden gemaild de informatie ook echt willen ontvangen.

Vanaf juli is er een expliciete opt-in nodig van bedrijven en houders van een zakelijk e-mailadres om commerciële mail te versturen naar die adressen. "U mag er daarbij niet vanuit gaan dat mensen die nooit hebben geklaagd over uw mailings, daarmee toestemming hebben gegeven. Opt-in wil zeggen expliciete toestemming. Stilzwijgen is niet genoeg - wie weet gooit men die mails wel ongelezen weg", waarschuwt ICT Recht.

Boete
De OPTA pakt spammers streng aan. Vorig jaar deelde de instantie een boete uit aan twee spammers voor berichten die thuiswerk beloofden, maar in werkelijkheid bellers via 0900-nummers aan het lijntje hielden.

De bellers stonden minutenlang in de wacht, of werden door speciaal daartoe geïnstrueerde telefonistes zo lang mogelijk aan de lijn gehouden. Voor de 4,5 miljoen rongestuurde berichten kregen de spammers de hoogste boete in de Nederlandse spamgeschiedenis: 510.000 euro.