AMSTERDAM - In het tumult van de ingezakte woningmarkt zijn veel huizensites de laatste tijd van eigenaar verwisseld.

Ze gaan van de hand omdat ze lijden onder de ingezakte advertentiemarkt en onder afgenomen koopbereidheid onder consumenten. Maar kopers zien in een huizensite op dit moment juist het podium bij uitstek om een woning flink onder de aandacht te brengen.

Strijd
Maandag kondigde Jaap.nl aan samen te gaan met Brixter.nl. De eerste site is deels in handen van DSB Bank, de andere is van de Telegraaf Media Groep. Volgens directeur Hans Voorn van Jaap.nl vormen beide sites de juiste combinatie om de strijd aan te binden met marktleider Funda.nl. "De rest doet straks niet meer toe", aldus Voorn.

Funda.nl is de onbetwiste marktleider op het gebied van huizensites. Uit gegevens van onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat de website, grotendeels in handen van de NVM-makelaars, veruit de meeste unieke bezoekers trekt.

Gemiddeld zijn dat er tussen de 2 en 2,5 miljoen per maand, wat neerkomt op een marktaandeel van ongeveer 20 procent. In de maanden januari, februari en maart kwam Makelaarsland.nl op de tweede plaats met 800.000 tot 1,2 miljoen bezoekers.

Advertenties
De cijfers zijn belangrijk, omdat adverteerders mede op basis daarvan besluiten of ze reclame willen maken op de website. Maar de sites verdienen ook op andere manieren hun geld. Zo kunnen huizenadvertenties van particulieren tegen betaling een prominente plaats krijgen op de site.

Ook kan het voor een bank lucratief zijn om zelf zo'n site op te zetten. Mensen die er rondsnuffelen, kunnen bijvoorbeeld worden benaderd met financiële producten. Zo investeerde Rabobank ruim een jaar geleden naar verluidt enkele miljoenen euro's in de site Moviq.nl.

Vorige week echter deed Rabobank de website alweer van de hand aan het bedrijf BoostLabs, dat verschillende websites exploiteert. Ook zoekallehuizen.nl, een andere dochter van Rabobank, werd daarbij verkocht. Rabobank kon de transacties maandag niet toelichten.

Prijs
Een woordvoerder van BoostLabs wilde niet zeggen hoeveel er voor de websites is betaald. "Maar het is heel snel gegaan en het was een geweldige kans die we hebben aangegrepen." De woordvoerder stelt dat er voor woningsites zelfs in de huidige omstandigheden kansen zijn. Concrete plannen doet het bedrijf over enkele weken uit de doeken.

Directeur Jan Pieter Brinkman van huizensite Dimo.nl kan wel begrijpen dat Rabobank Moviq van de hand heeft gedaan. "Een nieuwe site op de markt brengen en veel bezoekers trekken is lastig. Dat kost heel veel geld. Dat banken aan zoiets beginnen in goede tijden, is te begrijpen. Maar nu stellen ze andere prioriteiten."

Faillissement
Dimo moest eerder dit jaar faillissement aanvragen, naar eigen zeggen wegens de economische recessie. Brinkman en enkele andere medewerkers zorgden voor een doorstart en zijn nu eigenaar. De directeur erkent dat ook zijn huizensite nog steeds de gevolgen van de recessie en de ingezakte woningmarkt voelt. "We voelen dat de advertentiemarkt onder druk staat. En bij sommige advertenties krijgen we pas betaald als de klant zijn huis heeft verkocht. Dus het duurt langer voordat die inkomsten binnen zijn."

Toch levert de huidige crisis de huizensites ook nog wat op. Brinkman: "Mensen die hun huis moeten verkopen doen er alles aan om de woning onder de aandacht te brengen. Huizensites kunnen daarin een belangrijke rol spelen."