AMSTERDAM - Laptops hebben ernstig te leiden onder een bekend fenomeen waar tot nu toe vrij lacherig over werd gedaan: Laptop Rage, ofwel de neiging om al dan niet computergerelateerde frustraties af te reageren op een notebook dat zich niet kan verdedigen.

Maar liefst een op de drie Latijns-Amerikaanse respondenten in een onderzoek van het Ponemon-instituut gaf aan dat de voornaamste schadepost onder laptopgebruikers ontstond als gevolg van werknemers die hun laptops mishandelden.

Het onderzoek, 'Business Risk of a Lost Laptop', werd in opdracht van Dell uitgevoerd onder 3100 IT- en beveiligingsmedewerkers in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Mexico en Brazilië.

Zelfbeheersing
De Britten bleken over de meeste zelfbeheersing te beschikken: slechts zes procent van de Britse respondenten gaf gefrustreerde medewerkers op als oorzaak voor schade aan laptops. In plaats daarvan ontstaat bij de Britten de meeste schade doordat onderweg niet zorgvuldig met de apparaten wordt omgesprongen: iets meer dan de helft van de Britse respondenten noemde vervoergerelateerde averij als voornaamste schadepost.

Onder de Amerikanen kwamen zowel Laptop Rage als vervoerschade niet erg ver (met respectievelijk 13 en 25 procent), maar in plaats daarvan vertelde 34 procent van de Amerikaanse IT-professionals het Ponemon Instituut dat de voornaamste oorzaak van schade aan laptops gezocht moest worden in voedsel of vloeistoffen die over het apparaat worden uitgesmeerd.

Niet meteen roepen dat dat wel erg voorspelbaar is: de Fransen deden het wat dat betreft met 36 procent nog een stukje slechter.