AMSTERDAM - De huizenzoeksite Jaap.nl gaat samen met Brixter.nl, een site die informatie geeft over de waarde van woningen. Dat is maandag bekendgemaakt. De nieuwe organisatie gaat verder onder de naam Jaap.nl.

Het nieuwe Jaap.nl zal een samenwerkingsverband zijn tussen Telegraaf Media Nederland (50 procent), DSB Bank (40 procent) en een groep oprichters van Jaap.nl (10 procent). Telegraaf Media Nederland, onderdeel van Telegraaf Media Groep, is eigenaar van Brixter.nl. DSB Bank participeerde al in Jaap.nl.

Het gaat om een transactie met gesloten beurzen, zei directeur Hans Voorn van Jaap.nl. De fusie moet nog wel worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingings Autoriteit. Bij het gecombineerde bedrijf zullen ongeveer tien mensen werkzaam zijn.

Reclamecampagne
Telegraaf Media Nederland zal volgens Voorn een grote reclamecampagne financieren. Deze moet ervoor zorgen dat de website in 2012 maandelijks een miljoen unieke bezoekers trekt. Nu ligt dat aantal op ongeveer een derde van concurrent Funda.nl, dat volgens Voorn maandelijks circa twee miljoen unieke bezoekers trekt.

Funda.nl is een samenwerkingsverband tussen de NVM-makelaars en mediabedrijf Wegener. Voorn: "We gaan de strijd aan met Funda. De rest doet er straks niet meer toe." Jaap.nl genereert met name inkomsten uit advertenties. Andere inkomsten haalt de site uit de dienst dat huizenbezitters hun woning prominent op de site willen zetten.