Google opnieuw sterkste merk van Nederland

AMSTERDAM - Internetgigant Google vormt voor het tweede jaar op rij het sterkste merk van Nederland. CliniClowns en IKEA nemen de tweede en derde plaats op de lijst in, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Consult Brand Strategy.

Het is de eerste keer dat twee internetmerken een positie binnen de top 10 hebben weten te bezetten. Naast Google is  namelijk ook veilingsite Marktplaats te vinden op de lijst, gestegen van plaats 28 naar 5.

Volgens het merkenadviesbureau is Google erin geslaagd een 'onmisbare rol in te nemen in het leven van veel Nederlanders'.  Bovendien blijft het concern mensen verrassen met nieuwe toepassingen zoals Google Street View.

Efteling 
Goede doelen doen het traditioneel goed in de top van de merkenlijst. Naast CliniClowns gooien de Nederlandse Hartstichting en KWF Kankerbestrijding hoge ogen, met respectievelijk plaats 10 en 15.

De merken die de top 10 van 2009 completeren, zijn de Efteling, Coca-Cola, Senseo, Discovery Channel en LEGO.

Een opmerkelijke stijger op de lijst is de Verenigde Staten als merk; het land gaat van plek 316 naar 66. Volgens het bureau is de opmars van de Verenigde Staten te danken aan de verkiezing van president Obama, onder voorganger Bush maakte het land een duikvlucht door van plaats 42 naar 316.

Crisis 
De kredietcrisis laat haar sporen na op de merkenlijst. De EU profiteert en stijgt van positie 530 naar 112, gestuwd door 'het snelle gezamenlijke optreden'. De toenemende prijsbewustheid onder consumenten als gevolg van de recessie leidt tot een grotere populariteit van Airmiles en de huismerken.

Onder de opvallende dalers bevindt zich Connexxion, dat zakt van nummer 550 naar 838. Het vervoersbedrijf heeft te kampen met een verslechterd imago door de strubbelingen tussen buschauffeurs en het management over de veiligheid.

Feyenoord daalt af van plaats 197 naar 482, door slechte prestaties op sportief gebied en moeilijkheden in de top van de voetbalclub.

NUwerk

Tip de redactie