AMSTERDAM - De kredietcrisis is nog niet doorgedrongen tot de websites van veel financiële instellingen. Volgens een onderzoek van pr-bureau Weber Shandwick hult 66 procent van de financiële instellingen zich online nog in stilzwijgen over de wereldwijde economische malaise.

Aandeelhouders lijken beter te worden geïnformeerd dan spaarders. Eind februari bleken alle door Weber Shandwick onderzochte effectenkantoren te berichten over de crisis. De fraudezaak rond Bernard Madoff werd door de 55 onderzochte instellingen twee keer genoemd.

Berichten over de economie die wel op de sites verschenen, gingen meestal over algemene economische getallen en statistieken, de kracht van het bedrijf zelf en het minst betrof het pogingen om de gemoederen van klanten te bedaren met de belofte van financiële zekerheid. Europese bedrijven zijn iets eerder geneigd om via hun website klanten op de hoogte te stellen.

Weber Shandwick speurde vanaf midden oktober wekelijks op de websites van 55 Amerikaanse en Europese financiële instellingen naar aanwijzingen naar de onrust op de financiële markten. Volgens pr-adviseur Barb Iverson zouden banken niet alleen in voorspoedige tijden moeten communiceren met hun klanten, maar ook financiële zorgen moeten benoemen en erkennen. "Mensen gaan door de onrust op zoek naar informatie," aldus Iverson, "en voor velen van hen zijn de websites van banken een van de eerste plekken waar ze naartoe gaan."