Met mijn bedrijf gaat het goed. De kredietcrisis heeft mij tot nu toe niet geraakt en mijn klantenbestand groeit nog steeds gestaag. Toch raken mijn voorraadkast en vriezer steeds leger, ben ik uit het V.I.P. bestand van de Sparerib-express gegooid en zit ik regelmatig op water en droog brood.

De oorzaak? Wanbetalers! Lakse klanten die facturen standaard opzij schuiven en wachten op de betalingsherinnering.

Toegegeven: als professional organizer werk ik met mensen die chaos in hoofd, huis, werkplek en administratie hebben, en huren ze mij nou juist in om die chaos aan te pakken. Dus doe ik bij de eerste facturen ook echt niet moeilijk.

Maar nadat ik mijn beroemde B-B-B administratiemethode geïntroduceerd heb, kan het eigenlijk gewoon niet meer misgaan en zouden alle facturen binnen een week betaald moeten worden. Gebeurt dit niet, dan ben ik bang dat het uitblijven van betalingen toch op laksheid terug te voeren valt.

Of zal het een test zijn? Om te checken hoe organized de organizer nou eigenlijk is? Beste klanten, ik kan u verzekeren dat uw organizer zeer organized is. Dus als dit de reden is om wanbetaler te spelen, bespaar u (en mij) de moeite.

Aanpak
Affijn, de oorzaak van wanbetaling is één, de aanpak ervan is een tweede. De vraag rijst  hoe om te gaan met wanbetalers. Ga je bellen, mailen of stuur je per post een herinnering. Blijft het bij een vriendelijk verzoek, om stel je meteen een sanctie in het vooruitzicht (gelieve binnen 5 dagen te betalen anders stuur ik Pieter Storms op u af).

Het inschakelen van een incassobureau is zo gepiept, maar of je daar nou vrienden mee maakt? Naast een betaalde rekening wil je (in de meeste gevallen) toch ook een tevreden klant.

Maatwerk
Uiteindelijk denk ik dat het maatwerk is. De ene klant heeft aan een vriendelijke herinnering meer dan genoeg om zich met het schaamrood op de kaken naar zijn e.dentifier of TAN-lijst te begeven. De andere klant gaat pas bij het vooruitzicht van 10 euro administratiekosten hollen (we blijven nu eenmaal wel Hollanders hè).

Het incassobureau heb ik tot nu toe nog niet door de kredietcrisis heen geholpen, van mij geen klandizie. Maar die hebben vast al genoeg werk…

Aan de andere kant zou een beetje geduld van mijn kant overigens ook niet misstaan. Ondernemen werkt nu eenmaal anders dan een vaste baan waarbij je op een vaste dag in de maand je eveneens vaste salaris ontvangt. Ondernemen is avontuur, uitdaging, kansen en.. wanbetalers.

De conclusie? Het wordt maatwerk en geduld. En af en toe droog brood. Of.. zoals een klant mij vanochtend tipte: pannekoeken. Daar moet het wel mee gaan lukken!

Marleen Holtkamp is directeur van Montas ordening en coaching, een bedrijf dat zich specialiseert in professional organizing. Montas coacht bedrijven en particulieren naar een gestructureerde en overzichtelijke werk- en leefomgeving. Voor meer informatie: www.montasordening.nl