Google test "Wonder Wheel" weergave

AMSTERDAM - Google test bij een aantal gebruikers nieuwe opties om zoekresultaten weer te geven, zoals in diagrammen en een 'wonder wheel' van gerelateerde termen.

Google experimenteert met verschillende grafische weergaves van zoekresultaten. Het opvallendst is echter een zogeheten 'wonder wheel', een diagram met spaken waarbij belangrijke gerelateerde woorden rond een zoekterm worden getoond.

Vorige week begon Google al met testen van langere tekstbeschrijvingen per zoekresultaat, nu volgen grotere afbeeldingen en het beperken van resultaten op filmpjes, forumberichten en productrecensies.

Googles experiment volgt enkele weken nadat Microsoft met zijn nieuwe zoekmachine Kumo ook tests uitvoerde met gecategoriseerde zoekresultaten. Microsoft-baas Steve Ballmer zei toen dat zijn bedrijf het makkelijker heeft om te experimenteren met zoekresultaten dan Google.

'Wonder wheel'
Het Enschedese zoekmachinemarketingbureau Indenty bekeek de Nederlandse resultaten in het testprogramma. Het bedrijf heeft hiervan een schermafbeelding online gezet.  Google test ook het tonen van een tijdlijn bij op datum gerangschikte zoekresultaten.

De weblog Google Blogoscoped berichtte vorige week als eerste over de experimenten. De site biedt een javascript-code aan die de nieuwe functies bij een deel van de gebruikers kan activeren.

Volgens Peter Schinkel van Indentity werkte de truc maandag nog als gebruikers alle andere Google-cookies op hun computer eerst verwijderden. "Dit is eigenlijk niet bedoeld voor een grote groep testers, dus onze verwachting is wel dat Google dit uiteindelijk zal dichtzetten", aldus Schinkel tegen Webwereld.

Nog te moeilijk
Hij verwacht niet dat de nieuwe weergave-opties van de zoekresultaten op korte termijn voor een groot publiek beschikbaar komen. "Dit is voor de gemiddelde gebruiker nog te moeilijk." Wel is het volgens hem goed mogelijk dat Google diverse extra opties toevoegd aan het onderdeel 'geavanceerd zoeken'.

Het wonderwheel-diagram is volgens Schinkel het 'minst interessant'. "Het is niet meer dan een visuele weergave van suggesties van gerelateerde zoekwoorden, maar omdat het zo afwijkt van wat we van Google gewend zijn, levert dat de meeste aandacht op." De tijdlijnfunctie vindt Schinkel zelf de meeste toegevoegde waarde hebben.

De term 'wonderwheel' is overigens niet door Google zelf gebruikt, maar is bedacht door de site Google Blogoscoped.

Niet nieuw
Het idee van een gerelateerde woordwolk bij de zoekresultaten is overigens bepaald niet nieuw. AltaVista deed iets vergelijkbaar al in 1997, meldt Danny Sullivan van zoekblog SearchEngineland. En ook de intrenationaal vermaarde Nederlandse bibliotheekzoekmachine Aquabrowser presenteert een dynamische wolk van zoeksuggesties.

Tip de redactie