BRUSSEL - De kans op een omstreden fileheffing voor vrachtwagens in de EU groeit. Nederland heeft bij het verzet hiertegen maar weinig medestanders, constateerde minister Camiel Eurlings (Verkeer) maandag bij EU-beraad.

Eurlings kreeg alleen steun van zijn collega's uit Roemenië, Spanje en enkele Baltische staten.

Eurlings vindt de fileheffing overdreven, omdat het waarschijnlijk niet helpt tegen files. Samen met heffingen voor andere doelen zou de prijs bovendien oplopen tot 55 cent per kilometer voor trucks.

Terugvaloptie
"Wij blijven tegen", zei Eurlings. "Maar als we het niet redden gaan we voor onze terugvaloptie. Dan vinden we dat landen de fileheffing voor trucks alleen mogen invoeren als ze dat ook doen voor personenwagens."

De minister vermoedt dat bijvoorbeeld de Oostenrijkse regio Karinthië, dat trucks wil weren, dan afziet van de heffing.

Eurlings zegt voor zijn alternatief vermoedt dan meer medestanders te krijgem. De minister verwacht dat de discussie nog zeker tot het najaar doorloopt.

Tegen
Eerder deze maand heeft het Europarlement, dat mag meebeslissen, zich nog uitgesproken tegen de zogeheten congestieheffing.

VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert is niet teleurgesteld in de geringe steun onder verkeersministers. Ze verwacht dat de heffing er toch nooit komt: "Met de voorwaarde dat de fileheffing ook voor personenwagens moet gelden zal Duitsland nooit instemmen. Dan zal het van de baan zijn."