AMSTERDAM - De dramatische neergang in de autoverkopen en de nieuwe opzet van de AutoRAI hebben er toe geleid dat een belangrijk deel van de auto-importeurs dit jaar niet komen opdagen bij de tweejaarlijkse autobeurs.

Zij zien niets in het alternatieve concept waarbij de auto's voor het eerst niet meer per merk bij elkaar staan, maar per type. Desondanks staan er dit jaar meer auto's dan ooit te voren, een recordaantal van 575. In voorgaande jaren waren dit er 350.

Even zo opmerkelijk is dat de merken van het in financiële problemen geraakte autobedrijf Kroymans, importeur van onder meer Saab, Hummer, Corvettte en Cadillac, toch aanwezig zijn. Hierover waren twijfels omdat Kroymans eerder deze maand voor een aantal dochterondernemingen surseance van betaling heeft gekregen.

Volledig
"Wij willen de bezoekers een volledig beeld geven van wat er in Nederland te koop is, we hebben alles op alles gezet om dit te regelen", aldus AutoRAI-woordvoerster Diane Kilian.

Het vernieuwde concept van de tentoonstelling betekent dat verschillende merken naast elkaar staan in categorieën als stad & compact, cabrio en luxe & sportauto's. Deze groepen zijn verdeeld in zes verschillende 'belevingswerelden'. Door het ontbreken van grote stands en luxe VIP-ruimten, blijven er meer vierkante meters over voor de merken om extra auto's uit te stallen.

Primeurs
"Een ideale manier voor de consument om zich te oriënteren", aldus directeur Fernand Molenschot van AutoRAI. Van een pover autofeestje is volgens hem geenszins sprake. "Behalve de auto's hebben we een heel scala aan events waar we de bezoekers op trakteren", aldus de organisator. Deze variëren van spectaculaire live shows, het testen van terreinauto's door de bezoekers zelf, tot het rondscheuren met snelle karts. Daarnaast kunnen autoliefhebbers uitkijken naar circa zeventig primeurs.

Vooral de Franse merken Peugeot, Renault en Citroën en veel Japanners schitteren door afwezigheid. "Wij zijn een Frans merk en willen een eigen stand om ons te profileren. We willen niet tussen Volkswagens en Toyota's staan", zegt woordvoerster Janet Richten van Renault Nederland. De kosten spelen volgens haar ook een rol, ondanks dat de importeurs dit jaar een korting krijgen van ongeveer 80 procent.

Gemiste kans
Ook Citroën heeft het gevoel niet goed uit de verf te komen bij de nieuwe opzet. "Onze klanten vinden sowieso wel de weg naar onze showrooms", aldus een woordvoerder. "Een gemiste kans voor de Fransen", stelt Kilian van AutoRAI.

Bij Toyota zijn ze wel enthousiast. "Wij hebben zoveel nieuwe auto's die we aan het publiek willen tonen. Ik denk dat dit een heel leuk autofeestje gaat worden voor de bezoekers. Het meest ideale is als je een eigen stand kunt bouwen, maar gezien de omstandigheden is dit een heel goed alternatief", aldus Guido Roozekrans, woordvoerder van de importeur van Toyota.

AutoRAI is voor het publiek geopend van 1 tot en met 11 april. Een kaartje kost via internet 14 euro op werkdagen en 16 euro in het weekeinde, dezelfde prijzen als in 2007.