Veel mensen snappen niet wat er zo belangrijk is om te melden wat je de hele dag doet. Niet onlogisch, ook ik wil echt niet weten wanneer iemand gaat slapen.

Door Chris Bannink | Logica

Ik las vorige week het bericht dat Twitter in een jaar tijd met 1382 procent is gegroeid van een half miljoen tot ruim 7 miljoen gebruikers wereldwijd. Indrukwekkender in absolute getallen is de groei van Facebook van 20 naar 65 miljoen gebruikers. De kans dat u zelf op Hyves zit, is inmiddels meer dan 50 procent met 8,5 miljoen gebruikers in Nederland. Dit soort sites valt onder de noemer social media. Een fenomeen dat zich sneller voortplant dan bacteriën op kweek

Social Media
De explosieve groei van social media is helemaal van deze Web 2.0 tijd. Waarin websites interactief moeten zijn en gemeenschappen moeten vormen. Kortom een platform moeten zijn voor de prosumer (producer/consumer) die User Generated Content maakt die dan weer door anderen bekeken wordt.

Bekendste voorbeeld is YouTube dat eigenlijk niet meer is dan een tool om zelfgemaakte video's te uploaden en te bekijken en waar je intussen ook je 'vrienden' kunt linken. Google had er in 2006 1,3 miljard euro voor over. Niet slecht voor een site die toen nog geen inkomsten had.

Obama
In mijn vorige column vertelde ik al dat Barack Obama een fanatieke twitteraar is. In Nederland volgen politici nu ook aarzelend, waarbij Maxime Verhagen als de voortrekker gezien kan worden. Twitter wordt vooral op het werk gebruikt door de doelgroep 35-50 jaar. Aanvankelijk vanaf 2007 vooral omarmd door de internet-media professionals , nu ook door de mode-industrie en de reclamejongens.

Lekker belangrijk
Er is nog wel veel onbegrip. Velen snappen niet wat er zo belangrijk is om te melden wat je de hele dag doet. Niet onlogisch, ook ik wil echt niet weten wanneer iemand gaat slapen, dat iemand een bakkie koffie drinkt of zijn mail aan het wegwerken is. Lekker belangrijk... Twitter heeft daar gelukkig een systeem voor. Je kiest zelf welke mensen je volgt, en van die mensen kun je weer speciale groepen maken en filters instellen.

Zo volg ik nu ruim 500 personen uit binnen- en buitenland die elke 30 seconden tientallen Tweets produceren. Via diverse Twittertools kan ik daaruit vaak belangrijke en interessante berichtjes voor mijn werk halen, zoals de nieuwste trends, innovaties en mobiele toepassingen.

LinkedIn
Omgekeerd zijn er ook diverse hulpmiddelen om de diverse sociale netwerken aan elkaar te knopen. Zo wordt elke Tweet die ik doe, ook geplaatst op mijn LinkedIn, Facebook, Friendfeed, Hyves, Yammer etc. En ook diverse websites als Dutchcowboys en Mobilecowboys plaatsen mijn Tweets.

Bedenk daarbij dat ongeveer 20 procent van mijn nu ruim 400 volgers mijn Tweets lezen. Dat geeft wel een zekere verantwoordelijkheid om er enige inhoud aan te geven. Ik kies er dus zelf voor om niets persoonlijks te Twitteren. DE vraag van Twitter: 'what are you doing' wil ik dus meer invullen met 'what did you found interesting'.

Oeps...toch persoonlijk
En ja, het is goed voor mijn personal branding, en ja, je moet wel oppassen niet te veel onder het werk te Twitteren (ook je baas leest mee) en ja, als bedrijf moet u er ook maar eens aan denken Twitter te gaan gebruiken. Al was het maar door snel uw eigen naam te claimen voordat iemand anders dat doet. Rabobank, ING en ABN AMRO deden dat afgelopen week alvast.

En ja, ik besta ook zonder Twitter. Ik ga straks een middagje pokeren met vrienden die niet Twitteren. Oeps...dat was toch persoonlijk...

Chris Bannink is Principal Consultant bij Logica Management Consulting. Op Sociale Media ben ik te vinden onder de naam Chrizzieman