ZOETERMEER - Verladersorganisatie EVO en Platform Detailhandel Nederland (PDN) steunen niet langer het convenant voor milieuzones voor bestelauto's. Dat doen ze in reactie op het in hun ogen te magere bedrag dat het kabinet heeft vrijgemaakt voor een sloopregeling voor personen- en bestelauto's.

Zo hebben ze zaterdag bekendgemaakt.

Binnen het pakket van 'crisismaatregelen' maakte het kabinet bekend 65 miljoen euro te reserveren voor een sloopregeling. Dat houdt in dat mensen een premie krijgen voor het laten slopen van oudere, vervuilende auto's en zodoende gestimuleerd worden een nieuwe, schonere te kopen.

Per saldo zal de premie uitkomen op ongeveer 750 euro per wagen. "Veel te mager", oordelen EVO en PDN. Zij stellen nu dat of de premie omhoog moet of de plannen voor de milieuzones in de ijskast.
Dwang
Een groot aantal gemeenten overweegt een milieuzone in te voeren waarbinnen vanaf 2010 alleen nog maar de schoonste categorie bestelauto's mogen rijden. "In de praktijk betekent dit dat de overheid de ondernemer dwingt een nieuwe bestelauto aan te schaffen voor 15.000 euro of meer."

Ondernemers hebben daar volgens de belangenorganisaties geen geld voor in deze moeilijke tijden en ze kunnen het ook niet lenen. "Voor sommige ondernemers zal dit zelfs tot een faillissement leiden."

Volgens de clubs gaat het om naar schatting 50.000 bestelauto's die straks de binnensteden niet meer in mogen. "Juist de loodgieter, schilder en slager houden het land draaiende in tijden van recessie." Ondernemers zouden met een premie van 750 euro beter af zijn als ze hun wagen gewoon verkopen in plaats van naar de sloop brengen.