Mobiele advertentiemarkt onzeker

AMSTERDAM - Er zijn steeds meer smartphones en het gebruik van mobiel internet gaat hard. Maar op de mobiele advertentiemarkt is nog niets zeker.

Volgens een recent gepresenteerd rapport van PricewaterhouseCoopers staat Nederland "aan de vooravond van de grote doorbraak van mobile advertising". Dat wordt mogelijk gemaakt door de snelle opkomst van internetcapable smartphones. GfK Benelux Marketing Services schat dat er nu ongeveer 2 miljoen smartphones op de Nederlandse markt zijn.

Toename
De verwachting is dat dit met de evolutie van mobiele datanetwerken (UMTS, HSPA, LTE) alleen maar zal toenemen. Zelf denkt PwC dat het aantal mobiele internetgebruikers over vijf jaar gegroeid is tot 8,7 miljoen mensen.

Eenzelfde opwaartse lijn zie je bij budgetten voor mobiel adverteren. Tussen 2003 en 2007 groeiden de uitgaven van 2 miljoen euro naar 28 miljoen euro, volgens cijfers van PwC. PwC denkt dat de Nederlandse markt voor mobile advertising jaarlijks groeit met een gemiddeld 38,9 procent tot 145 miljoen euro in 2012.

Gouden toekomst
Gaan reclames op de mobiele telefoon een gouden toekomst tegemoet? Tim Poulus, analist bij Telecompaper, is beduidend minder optimistisch over mobiel adverteren. Ten eerste door de kwakkelende economie. "Advertentiebudgetten krimpen. Ik denk dat adverteerders vluchten naar traditionele media waar ze goed bekend mee zijn, zoals televisie en computer."

Ook vraagt Poulus zich af of consumenten zitten te wachten op commerciële boodschappen op hun mobiel. "Veel advertentiemodellen zijn opt-in, je moet vantevoren aangeven of je meedoet. Ik denk dat veel consumenten reclame op de mobiel irritant vinden. Daarbij dalen de kosten van bellen dalen alsmaar. De prikkel om aan dit soort dingen mee te doen in ruil voor korting wordt dus steeds kleiner."

Trend
Volgens Poulus is de opwaartse trend in mobiel adverteren die PwC verwacht meer "gut feeling" dan echt een zekerheid. Hij ziet wel mogelijk voor een nichemarkt voor jongeren. "Die doelgroep heeft minder geld en heeft wel interesse in kortingen in ruil voor het ontvangen van advertenties. Jongeren blijken ook meer open te staan voor nieuwe vormen van reclame. Het is niet voor niks dat Blyk zich op die groep concentreert."

Tip de redactie