Internet is klaar, op naar mobiel

Een van de belangrijkste kenmerken van een succesvolle popster is het talent om zichzelf steeds weer te vernieuwen. Madonna heeft dit erg goed door, zij creëert steeds weer een nieuw imago en een nieuwe sound om zo aan de top van de muziekindustrie te blijven.

Door Arlette Broex | Logica

Ook retailbedrijven willen hun toppositie behouden en hun omzet laten groeien.  Wat kunnen zij van de muziekbranche leren?

Winkels moeten ook met hun tijd meegaan en veranderen, gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden die de nieuwe tijd biedt. Inmiddels heeft vrijwel iedere zichzelf serieusnemende retailer een internetwinkel geopend.

Groei
Deze nieuwe vorm van verkoop bracht veel veranderingen met zich mee. Naast vindbaarheid, marketing en logistiek waren betalen en veiligheid op te lossen issues. eCommerce heeft de afgelopen jaren een gigantische groei doorgemaakt. 7,5 miljoen Nederlanders winkelden in 2008 op internet.

Men kan nu eigenlijk wel stellen dat internet klaar is, alle randvoorwaarden zijn goed ingevuld. Dus het is tijd voor iets nieuws. Een nieuw verkoopkanaal. Deze nieuwe winkel is altijd in de buurt van de consument. Onderweg, in de auto of de trein, tijdens het werk of in de vrije tijd!

De consument kan altijd en overal aankopen doen via de mobiele telefoon. Het nieuwe kanaal, mCommerce, betekent weer een nieuwe vorm van zaken doen. Met alle kansen en uitdagingen van dien. Op dit moment staan alle seinen op groen: mobiel internet maakt een grote groei door, mobiele informatiediensten worden steeds populairder, een grotere groep mensen heeft een geschikte telefoon en er ontstaan steeds meer mobiele betaalmethoden.

Betalen
Een goede mobiele betaaloplossing is een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van mCommerce. Rabobank heeft vorige jaar Rabo SMS Betalen geïntroduceerd, Paypal kondigde recent aan actiever te zullen worden in de mobiele betaalmarkt en  de mobiele operators praten over één gezamenlijke betaalmethode voor mobiel internet.
 
Uiteraard is de introductie van mCommerce geen kwestie van het kopiëren van het internetaanbod naar mobiel. Het gaat alleen maar werken wanneer de aankopen via mobiel toegevoegde waarde hebben. Het is niet zinvol om een tv via je mobiele telefoon te kopen, maar een pizza bestellen of een bioscoopkaartje is wel heel handig.

Eenvoudig je keuze maken via je mobiel en met een paar klikken heb je betaald. Het is dan helemaal super als je het bioscoopkaartje op je telefoon ontvangt en je dus niet meer in de rij bij de kassa hoeft te gaan staan. Het gaat hier dus om aankopen die je onderweg of thuis op de bank gemakkelijk en snel wil afronden.

Ringtones
In tegenstelling tot de overbekende ringtones hebben we het hier over grotere aankopen met grotere afrekenbedragen. Een hele nieuwe markt dus, waarvoor bedrijven veel kansen zitten.
 
Het is nu de tijd om te starten met mCommerce, want internet is klaar en we gaan op naar mobiel!

Arlette Broex is werkzaam bij Logica Management Consulting als Consultant en houdt zich bezig met innovaties op het gebied van mobiel en internet.

Tip de redactie