Nieuwe supersportauto moet Spyker helpen

GENEVE - De Nederlandse sportautofabrikant Spyker heeft vooralsnog geen last van de economische crisis. Topman Victor Muller verwacht dit jaar nog steeds "aanzienlijk meer" auto's te produceren dan de 43 bolides in 2008, vooral dankzij de lancering van de nieuwe C8 Aileron.

Daarvan beleefde de productieversie haar wereldprimeur (persbericht, pdf) op de Autosalon van Genève.

Muller denkt niet dat de crisis zal leiden tot een lagere vraag naar een dure supersnelle sportauto zoals de Aileron. "Mijn klanten willen de crisis een beetje ontvluchten en iets doen wat ze leuk vinden. Zo'n auto is gewoon een stuk plezier voor mensen", aldus Muller.

De verkoopprijs van de Aileron bedraagt meer dan 316.000 euro.

spyker aileron
Spyker C8 Aileron

Hoop
Spyker vestigt grote hoop op de supersportauto. "Ondanks de crisis denken we meer auto's te kunnen verkopen dan vorig jaar. Ik denk dat de Aileron veel meer mensen zal aanspreken dan we tot nu toe deden, omdat we een automatische versnellingsbak kunnen aanbieden. Van de klanten wil 95 procent een automatische bak, hoe je het wendt of keert. Dus het aantal mensen dat je nu kunt bereiken met je product, neemt enorm toe."

De bolide moet Spyker zelfs naar de "langverwachte winstgevendheid" leiden, aldus de onderneming. Sinds de beursgang in 2004 heeft het bedrijf nog nooit winst geboekt uit de verkoop van auto's. Wanneer het bedrijf daarmee wel weer winstgevend zal zijn, kon de autobouwer uit Zeewolde niet zeggen.

Klein beursfonds
Spyker heeft het bovendien niet makkelijk gehad op de beurs. Het aandeel daalde sinds de beursgang van meer dan 15 euro naar een schamele 2,20 euro nu. Muller gaf toe na te denken over beëindiging van de beursnotering, al zijn er momenteel geen concrete plannen.

"Als een klein beursfonds nu niet nadenkt over de toekomst als beursgenoteerde onderneming, is het niet goed bezig is. Dat doet iedereen." Spijt heeft Muller naar eigen zeggen nooit gehad van de gang naar de aandelenmarkt.

spyker aileron

Dodelijke mix
"Natuurlijk was de combinatie beursnotering Spyker, het Formule 1-team en de negatieve publiciteit in 2007 een dodelijke mix, maar dat ligt nu ver achter ons. Dus nee, eigenlijk niet."

De Spykertopman vreest er verder niet voor dat zijn toeleveranciers zoals het Britse Coventry Prototype Panels het loodje zullen leggen door de crisis. Dat bedrijf levert ook aan Bentley en andere luxe autofabrikanten. "Dat zijn kleine nichespelers die relatief onkwetsbaar zijn voor deze crisis. Alles wat groot is, doet veel pijn, alles wat klein is en zich klein genoeg maakt, kan onder deze storm doorkomen."

NUwerk

Tip de redactie