Pompen of verzuipen

Veel bedrijfsovernames lijken op een oude boot! Je moet na de overname eerst het water eruit pompen alvorens verder te kunnen varen. Een bedrijf verkopen is niet iets wat ondernemers elke dag doen.

Door Piet Regnerus

 

In de meeste gevallen is het een langzaam proces wat gemiddeld tussen de 6 en 18 maanden kost. Uitzonderingen zijn er natuurlijk in de positieve zin (< 6 maanden) en in negatieve zin (> 18 maanden).

 

Maar ondernemers kunnen het proces van de verkoop van hun bedrijf zelf enorm beïnvloeden. Een goede voorbereiding is essentieel om een bedrijf verkoopvaardig en –waardig te maken. Een ondernemer die zijn/haar ‘huis op orde’ heeft verkoopt het bedrijf vaak én eerder én voor meer geld.

 

Een aantal stappen zijn belangrijk in het proces om de onderneming aantrekkelijk(er) te maken voor potentiële kopers, namelijk:

  • De winstgevendheid van de onderneming is met stip het belangrijkste argument voor kopers om een onderneming te kopen. Zorg er dan ook voor dat de financiëlehuishouding op orde is en de onderneming minimaal de gemiddelde winstgevendheid van de desbetreffende branche haalt en het liefst daar boven zit;
  • Verlos de onderneming van alle noemenswaardige ‘BALLAST’. Voorbeelden hiervan zijn incourante voorraden, niet renderende activiteiten en niet-kernactiviteiten. Potentiële kopers kunnen kiezen uit verschillende te koop staande ondernemingen. Het is duidelijk dat de meest ‘opgeruimde’ onderneming de voorkeur geniet;
  • Gezien de relevantie van het onderwerp Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is het belangrijk om de organisatie tegen het licht te houden op het gebied van MVO. Het al dan niet werken volgens MVO-normen zal in de toekomst steeds zwaarder wegen bij het wel of niet kopen van een onderneming;
  • De structuur van de onderneming is zeker een belangrijk issue voor potentiële kopers. Immers een onderneming die niet afhankelijk is van een of slechts enkele personen is veel minder vatbaar voor discontinuïteit bij het wegvallen van deze sleutelfiguren. Delegeer dan ook de kerntaken binnen de onderneming aan verschillende mensen en zorg altijd dat er een ‘back-up’ is wanneer er iemand uitvalt;
  • Werk altijd met een onafhankelijke deskundige die de ondernemer met raad en daad bij staat in het gehele proces van de voorbereiding op de bedrijfsoverdracht.

 

Gezien de huidige kopersmarkt (er is meer aanbod dan vraag) is de voorbereiding essentieel om een bedrijf aantrekkelijk(er) te maken voor kopers. Anderzijds blijkt uit de praktijk dat ondernemers die hun bedrijfsoverdracht goed voorbereiden, sneller een geïnteresseerde koper vinden. En als de potentiële koper er dan is, is het niet de bedoeling dat deze afhaakt omdat er te veel ‘ballast’ is of omdat de onderneming niet transparant is.

 

Een goede voorbereiding is dan naar mijn mening ook het halve werk in het proces van een succesvolle bedrijfsoverdracht! Een goede voorbereiding voorkomt tevens dat de ‘nieuwe’ ondernemer eerst de boot moet leegpompen voordat hij/zij verder kan varen!

 

Piet Regnerus is directeur/eigenaar van Omzetbeurs.nl en Totaalduurzaam.nl

NUwerk

Tip de redactie